fredag 9 oktober 2009

En solig höstdag!

Så igår skulle jag då slutligen hämta upp vinterdäcken, en snabbtitt på kartan för att konstatera att deras bas låg ute på Storheden så satte jag mig bakom ratten. Kom igen, hur svårt kan det vara? Just den delen av Storheden var faktiskt lite klurig.. det tog mig två felkörningar innan jag lyckades få syn på en av lastbilarna och på så vis kunde räkna ut exakt hur jag skulle köra dit. Killen i disken nämnde ju muntert skyltarna när man kommer in till Storheden där det står var företagen håller till. Men kom igen! Texten är minimal och detaljerad och trafiken går i 50 km/h där, hur i hela friden ska man hinna få ut något av en sådan skylt?

Men men, efter ett antal kreativa backningsförsök för att få upp bilen på rampen till lastbryggan så jag skulle slippa bära vinterdäcken längre än nödvändigt så var vi iväg i alla fall. Mitt i allt backande ringer förstås Johan och undrar hur det går, det är då man artigt men bestämt mumlar något om att den här aktiviteten kräver båda händer. Knappt har jag lämnat budfirman så ringer telefonen igen, nu är det min fotvårdsgubbe (kan inte kalla någon som har barnbarn för kille... det bara går inte) som har fått ett återbud följande morgon och vill ge tiden till mig!

Resten av eftermiddagen var det tänkt att jag skulle klippa håret och shoppa lite åt lilla mig. Klippa håret lyckades jag med utan vidare, shoppa gick det avsevärt sämre med. En av sakerna jag letar efter är en ny vinterkappa, en fin och färgglad vinterkappa! Jag vill vara en färgklick i vinter, inte dega runt i något svart och tråkigt. Årets modefärger bland vinterkappor är precis som tidigare: svart, grått och mörkblått! Har inga designers hört talas om vinterdepression och att synas i trafiken? Det är är Sverige! Det här är Luleå! Jag behöver färg!! Vad jag letar efter är en fin kappa i storlek 44-46 alt. L-XL (beror förstås på modell, storlekar är lömska). Med färg menar jag gul, orange, vinröd, lila, grön! Typ allt utom de traditionella vintermodefärgerna.

Det enda jag hittade som ens kom i närheten var en röd kappa på H&M, bland Big is Beutiful-kollektionen! Jag behöver en kappa, inte ett tält i storlek 54! Varför får tjockisarna fina kläder men inte jag?

Däremot hade jag en lista med saker som Johan behöver och det hittade jag precis allting! Så Johan har fått en ny plånbok (jag lovade honom en present när han fick jobb och vad är mer passande än en plånbok som inte är trasig..?), en ny mössa som täcker öronen ordentligt så han inte fryser när han jobbar, en ny slips att ha på bröllopet (matchar min klänning, därav att jag inte behövde Johan för att hjälpa till med shoppingen) samt nya strumpor också att ha på jobbet.

Hittade lite saker till mig i alla fall, nya coola krukor (kommer bilder senare), lite hårpryttlar och så ett par nya mysbyxor. Jag skulle nog behöva uppdatera min garderob rätt rejält, det är många saker som är småtrasiga, lagningshögen bara växer och växer och jag hinner aldrig dit.

Idag på morgonen blev det superstressigt, Johan kom hem sent från jobbet så jag blev lite sen till min fotvård men det ordnade upp sig i alla fall. Det gjorde lite ont att få ompyssling med de ömma tårna och det är lite molande värk i foten nu. Men den som vill bli fin får lida pin. På vägen hem svängde jag förbi cykelpiraten och köpte lite reflexer, lampor och cykelolja. Allt som behövs för att göra oss trafiksäkra i vinter.

Nu i eftermiddag väntar just massa trafikfixande, vi ska byta däck på bilen samt göra i ordning cyklarna.

Inga kommentarer: