tisdag 6 oktober 2009

Lite smått och gott

I lördags åkte vi till ICA Maxi för att handla, förutom att vi behövde mat så tänkte jag att där borde det finnas fina kaffeburkar till Johans kaffe av det format som vi (jag) är överens om att vi ska införskaffa. Tidigare har de haft exakt den sorten, inte längre.. Vi har ännu inga kaffeburkar.

Däremot så hade de rea på stora krukväxter, mer specifikt Fikus Alii så vi slog till och köpte en. Jag har hela tiden trott att bara man har tillgång till bil så är det enkelt och smidigt att köpa stora krukväxter. Fikusen mätte 150 cm i butiken (lite mer nu efter omplantering), det är inte helt enkelt att få in något så långt i bilen när man inte vill lägga den ner och absolut inte kan böja den. Lite halvlutad i baksätet bakom passagerarsätet gick den till slut in och kom hem relativt oskadd. Projektet plantera om den visade sig vara lite mer besvärligt då de verkligen tagit till i minsta laget med kruka, det hann bli jord lite varstans innan vi lyckades få loss den. Nu står den i alla fall i köket och ser praktfull ut. Med tanke på att mina andra tre olika fikusar verkar trivas i lägenheten så hoppas jag att även den här ska må bra.

Annars så har vi problem att få krukväxter att trivas i hobby-rummet (just nu trivs bara damm där inne), jag tror problemet är att det rummet är lite i mörkaste laget. Nu ser det visserligen ändå ut som kaos där ändå då hobby-rummet vikarierar som extra förråd för att övriga lägenheten ska se beboelig ut. När vi faktiskt fått ordning på det rummet så ska vi ut och köpa lite krukväxter som trivs i dunkel. Johan fick rabattkuponger när han flyttade till Luleå. En av krukorna som stått därinne har jag ibland (som med alla mina krukor) diskat. Man måste ju hålla rent och fint när det gäller sina växter. Dock verkar krukan (som jag fått) vara av det billigare slaget för den har hela tiden tappat i färg. Från början var den en helt okej vitmålad kruka men nu så har keramiken börjat lysa igenom. Jag funderade på om man inte bara kunde måla om den. Sagt och gjort! Fram med påsen med hobby-färger. Däribland fanns vår egenhändigt ihopblandade ljust chili-röda färg som vi använde förra hösten till Geflabandets jubileumsmedaljer. Johan tyckte jag kunde använda den färgen och sagt och gjort! Det blev en kruka i äkta Geflabandsfärger. Ljust chili-röd - även kallat rosa! Det blev faktiskt riktigt fint, nu får vi se sedan om vi kan hitta någon krukväxt som matchar krukan bara.

Avslutningsvis så vet jag att ni kära läsare givetvis undrar hur det gått för mig med mina små stackars tår. Hela två veckor har gått, Luleå har fått uppleva åtskilliga frostnätter, det har hunnit snöa, det är isfläckar på gatorna och minusgrader på nätterna - och jag går runt i raggsockar och sandaler! Det gör fortfarande ont... jag kommer inte i vanliga skor. Studera bilden noga så ser ni den fina mörka fläcken under nageln, det är i huvudsak det som gör ont. Studera sedan tån bredvid, man skulle kunna tro att det är rester av nagellack precis nere vid nagelbandet, nope! Det är en blånad precis där där under som inte heller har läkt ut än. Jag som hade tänkte fixa lite fotvård innan vi ska på bröllop, inte kan jag ta ömma fötter till min fotvårdskille. Så jag sköt upp att boka en tid för jag ville att tårna skulle läka. Dumt drag, han är superpoppis och förstås fullbokad! Den enda lediga tiden var när jag hade en viktig lektion så det gick inte. Jag satte upp mig på väntelistan så håll tummarna för att någon gammal tant eller gubbe får förhinder och att personen före mig på väntelistan inte kan.. Det blir nog inga vackra fötter på det här bröllopet.

Inga kommentarer: