fredag 4 september 2009

Vilket avslut på arbetsveckan!

Johan har som sagt vad börjat jobba natt den här veckan, med viss omställning för oss två. Hushållsarbetet har blivit lite eftersatt och vi är mest bara trötta. Sedan att Johan ska ta sig upp halv två om nätterna. För att inte väcka mig mer än nödvändigt så ställer han väckning på mobilen - vilket ska vara tillräckligt för att väcka en Johan.

Men igår så var det rep på kvällen och vi kom i säng senare och Johan visste med sig att han var extra trött. Så för att inte riskera att försova sig så ställde han fotbollsklockan att ringa kl 2.30, som en sista "nu-måste-jag-verkligen-rusa"-väckning. Johan kom dock upp ordentligt av sin mobiltelefon, drog till dörren till sovrummet, åt sin macka och stack iväg och jobbade.

Vad Johan totalt glömde bort var att han skulle ställt fram fotbollsklockan till kl 7, då det är Anna-uppstigning. Så kl 2.30 vaknar jag av total förvirring, jag har haft fotbollsklockan i många år och vet precis hur den låter men för en stund kunde jag inte placera det där ljudet. Varför? Jag ska inte vakna kl 2.30 en fredag!!! Så, slå av klockan, dricka lite vatten och strax bli varse om att jag inte kan somna om! Så fram med Knasen-boken och läsa lite tills tröttheten slog till och jag kunde sova mina sista timmar till morgonen.

Fem i sju kom Johan hem och blev mött av mig i hallen som frågade om han kände vid vem det var som satte klockan på väckning kl 2.30. "Oups!" fick jag till svar.. följt av ett nästan överdrivet bedyrande om att han hade faktiskt tänkt ställa fram den!

Sedan fortsatte min dag med föreläsning, under vilken jag frös ohyggligt mycket och det kändes bara kallt och jävligt. Dessutom under tiden som jag satt på föreläsning så förvandlades de enstaka regndropparna till ett vilt skyfall. Vilket jag fick ut och cykla i då jag efter föreläsningen skulle till jobbet och få ordning på allt inför söndag då det drar igång på riktigt.

Tja, vad kan man säga om eftermiddagen/kvällen på jobbet.. kl 17.20 dog skrivaren på vårt kontor, då hade jag saker kvar att fixa. Tydligen var skrivaren mätt och behövde bytas på, den delen har inte IT hemma utan måste beställas. Så om 3-4 arbetsdagar fungerar skrivaren igen. Nödlösningen är att skriva ut nere i postrummet, den funktionen fick vi inte igång. Någon som vågar sig på att gissa när receptionen går hem? Jajamen, det rätta svarat var mycket riktigt kl. 17.00.

Vid det här laget hade jag riktiga problem, jag tror jag har allt jag behöver för söndag (det måste gå helt enkelt), men för att arbetet ska flyta nästa vecka måste jag kunna skriva ut. Så det blir mer arbete på måndag än vad jag hade räknat med just för att fixa allt detta. Jippi! Inte nog med att jag inte var klar med allt det andra som behövde bli klart. Exakt kl 19.15 stormade jag ut från kontoret för att hinna hem innan fredagspizzan Johan beställt skulle hinna till dörren.

För att riktigt lyfta min fredag! Vi hade spelning inbokat imorgon på STUK (nya Kåren), spela för nollorna efter Norrskensröjet (middagen som firar att de fullföljt sina nolleuppdrag). Det här har varit bestämt länge men nu, idag, i sista minuten, så säger STUK att det inte längre går! De väntar massor med besökare och har inte ork att fixa med oss som ska spela. Kom igen? Seriöst? Det kom som en chock för dem att Norrskensröjet är en populär kväll? Nog fan visste de sedan länge att det skulle bli mycket folk på kvällen och ändå blev vi inbokade. Skitställe! Eller som Johan sa, vi hade ett muntligt avtal, det kan man inte bara bryta hur som helst. Så sant som det är sagt, STUK är inte ett studentställe, det bryr sig inte om studentföreningar och studentlivet. Det vill bara tjäna pengar och målgruppen råkar vara studenter, men STUK ska inte ses på som ett mysigt studentställe utan försöker till det yttersta efterlikna andra, tråkiga, uteställen.

Det rycker i Arga Anna, det finns ingen studenttidning längre att skriva insändare, verkligen på tiden att få igång Arga Anna på internet. Arga Anna vill slå tillbaka!

Inga kommentarer: