tisdag 28 december 2010

Vörtbrödsföljetongen

Så idag väntade nu slutligen en intressant sak i brevlådan. En påminnelseavi angående paketet med vörtbröd som mamma postade 15 december. Så utan att ha haft mer kontakt med ansvariga personer så kan man dra följande slutsatser baserat på de tillgängliga bevisen:
  • Mamma postar ett stort brev 15 december. Hon blir lovad att det ska komma fram till nästa dag, men sin vana trogen tar hon detta med en nypa salt.
  • 16 december anländer detta stora brev till vårt uthämtningsställe i Luleå (detta stod på påminnelseavin).
  • Under vardagarna fram till julafton så ringer mamma runt till Posten och försöker jaga fram vart det har tagit vägen, jag gör detsamma. Innan julafton går jag också till ICA och frågar efter mitt stora brev (Posten rekommenderade detta då de inte har någon aning om var brev befinner sig ens om de tilldelas en avi på grund av storleken). Jag beskriver hur det ser ut, hur stort det är och säger mitt namn. Kassörskan letar halvhjärtat i postrummet och säger att det inte finns. En annan kassörska lägger sig i och säger att de inte kan ta fram paket utan avi.
  • 28 december får jag en påminnelseavi, vid uthämtning av mitt stora brev så ber de om att få legitimation som de läser av i datorn innan hon tar fram brevet. Brevet har dessutom fått en påklistrad lapp med ett kontrollnummer (hur görs allt detta utan att det registreras i ett datorsystem??).
Vilka är då luckorna som återstår att reda ut?
  • Vem skrev ut den första avin? Posten eller ICA?
  • Var tog den vägen? Misstänker starkt att den hamnat hos någon av våra grannar, vi vet ju sedan tidigare att vår närmaste granne dels tycker det är onödigt att tömma sin brevlåda varje dag men också anser att fellevererad post måste överlämnas personligen så hon väntar in tills hon möter någon av oss innan vi får post som hamnat fel. Vi å andra sidan bara dumpar felplacerad post i den rätta brevlådan.
  • Varför kunde ICA inte hitta ett paket som låg inne i postrummet när jag var där och frågade? Det hade ju uppenbarligen redan kommit. Inte direkt vad man kan kalla service-inriktat.
  • Varför dröjde det så länge tills påminnelsen kom? När jag fick den hade brevet legat på ICA (som vi besökt multipla gånger!!) i 12 dagar.
Så summasummarum, mitt bröd fanns i Luleå i god tid innan jul, men på grund av en bortslarvad avi så istället för att vara hos oss och bli uppätet så har det legat och torkat i postrummet på ICA.

3 kommentarer:

Sigrid sa...

hysteriskt kul! Vilket mysterium!

Själv fick jag en avi innan jul, och det visade sig att mitt paket inte ens hade kommit till utlämningsstället än... bara att vänta på påminnelseavin :D

Arga Anna sa...

Om det inte var för att jag gick miste om mitt favoritbröd på julafton och därmed inte fick något dopp i grytan så hade jag kanske kunnat se det humoristiska i det.. Nu är jag mest förbannad.

Lena sa...

Grr! Kan man skriva och klaga hos ansvariga pa Ica? Alternativt erbjuda sig att jobba en dag i deras postpaketsrum for att fa ordning pa deras sk. rutiner?