fredag 24 december 2010

Julbordet!

Mer eller mindre på skämt föreslog jag att Johan kunde väl laga maten för det var min tur att ta en tupplur. Johan var inte riktigt övertygad om det briljanta i min plan men jag var trött och skulle bara lägga mig ner och vila vilket slutade med att jag sov och Johan lagade till maten.
Nu var vårt julbord inte så överdrivet avancerat dock: skinka, prinskorv, köttbullar, potatis, tre sorters sill, kåldolmar och så bröd, smör, senap och ost. Ursprungligen hade jag planerat för dopp i grytan men då Posten bestämt sig för att ta vörtbrödpaketet i gisslan och jag tvingades nöja mig med vörtbröd från ICA så struntade jag i doppet. Kan jag inte få dopp som jag vill ha det då får det vara. Vidare så beslöt vi oss för att strunta i ägg och någon rödbetssallad blev det liksom inte av med. Sojafärs har jag inte hunnit med att göra i år, vet dessutom att det är himla bökigt att göra utan en mixer, så kanske nästa år. Men man behöver som sagt vad inte överdriva för ett julbord på två personer.

Julbordet!
Till detta delade vi på en Falcon julöl innan vi gick över till julmust.

Kanske lite väl magert med innehåll från växtriket men vi har lovat oss själva att äta massa grönsaker imorgon istället!
Allt rymdes inte på bordet.
Johan hittade Motowns julsamling på Spotify så det fick bli bakgrundsmusiken. Mina cd-skivor som jag spelat under julstök har han nämligen tröttnat på. Jag har roterat Bordellmamman, Smokie och Elvis Presley. Men är man för lat för att leta efter musik på Spotify så är man.

Inga kommentarer: