måndag 6 december 2010

Att vara hemma igen

Sedan i onsdags morse har jag varit hemma igen, denna gång utan någon returbiljett bokad. Vi vet båda att jag måste åka ner några gånger till igen under våren men det ligger som sagt vad en bit bort och framför allt, inget är bokat nu! Jag är hemma!

De här första dagarna har vi inte gjort sådär överdrivet mycket egentligen, vi tvättade visserligen 16 laddningar tvätt (ibland är det skönt att ha tillgång till en stor tvättstuga, framför allt när den andra tiden är obokad), men sedan kom det lite av sig. Planen att städa badrum och sovrum ordentligt höll inte riktigt ända fram. Svag som jag är så skyller jag förstås på att jag skar mig i tummen. Det har visserligen påverkat lite, för det är fullständigt hopplöst att försöka skrubba rent, diska och tvätta saker när man har ett öppet sår på ett finger.

Men mest har jag ju bara inte haft lust, jag har varit borta så mycket de senaste månaderna så vem vill börja sin hemmavistelse med att städa egentligen? Så det har blivit mest slappande i soffan.

Fast lite kultur insöp vi faktiskt idag, vi for ut till Hägnan och gick på julmarknaden där vi köpte med oss lite smått och gott hem. Plockade även visitkort från en massa lokala producenter vars varor jag är intresserad av - men behöver bättre pengaflöde till.

Det är skönt att vara hemma igen, önskar bara jag hade mer tid att njuta av det.. Inget julpynt har vi fått fram heller, inte ens min kalender är framplockad.

2:a advent, morfar skulle ha fyllt 97 år idag. Världens bästa morfar - vilket det också stod på nyckelringen han brukade ha på sin nyckelknippa. Nyckelringen jag gav honom för en massa år sedan. Numera sitter den nyckelringen på min klarinettväska. Inte mer än rätt, han betalade den. Det känns fel, ovant och tomt.

Inga kommentarer: