torsdag 29 januari 2009

Så börjas det..

Alltså, jag äter inte grädde, det är inte någon mesig "nej-tack-jag-vill-inte-bli-tjock", jag gillar helt enkelt inte grädde. Jag gillade det inte när jag var liten, jag gillar det fortfarande inte. Grädde är helt enkelt inte gott! Alla vet det! När jag var liten var mina födelsedagar ett stort problem då de flesta tårtor har minst ett lager grädde. Ofta blev det en glasstårta till mig (så vad detta egentligen innebar var dyra prinsesstårtor när mina syskon fyllde år och så en billig glasstårta till mig på min födelsedag, så klart det var orättvist! Jag är mellanbarn - allt är orättvist!). Fast vi hittade ju efter ett tag en glasstårta jag verkligen gillade, Maräng Cup som såldes av Hemglass. Vad händer då? Hemglass slutar med min tårta!! Ersatte den med Mini Maräng Cup, som förstås smakar likadant men kom igen? Vem vill att alla sitter med sin varsina lilla portionsglass när det är födelsedag? Som alla normalt funtade människor så vill jag ju ha en riktig tårta!!

Det finns förstås mer att välja på, jag föll som en fura för Frödinges mandeltårta, supergod! Megamättande, man fick bara ner en bit (fast jag minns någon gång när mamma och jag var i Småland som vi åt upp en hel tårta alldeles själva, men det var utspritt över flera dagar faktiskt..). Så någon som vågar sig på en gissning av vad som hände sen? Frödinge slutar med sin mandeltårta!! Vem är det där uppe som inte tycker att jag ska få njuta tårta på min födelsedag?

Jag har förstås bakat själv några gånger, både med och utan grädde (så gästerna blir glada - och mina tårtor är riktigt goda). Men det är ju inte alltid man har tid, ork, lust etc. Det finns förstås andra tårtor att köpa men jag har inte hittat någon som matchar mina två tidigare favoriter.

Idag fick jag brev från ICA som vill uppmärksamma mig för att jag fyller jämnt genom att bjuda mig på en gratis tårta.. Frödinge Gräddtårta! Varför känns alltihopa bara som ett enda stort ironiskt elakt hån? Fira den svåra födelsedagen med en gräddtårta..

2 kommentarer:

Lena sa...

Jag tycker att du kan ga till ICA och be och fa en gratis tarta som inte innehaller gradde. Nat skall du val fa for att vara trogen kund.

Ingy sa...

Ha! Jag är helt med dig där. Tycker inte heller om grädde - har aldrig gjort.
Men vad med typ cheese cake eller pannkakstårta (med glass!) eller daim-tårta eller liknande? Mycket cred till den som faktiskt orkar stå och laga en pannkakstårta!
(Fast å andra sidan hade jag ju aldrig tårtproblem på min födelsedag, för vi var typ alltid ute och seglade när jag var barn. Fick på min höjd en sockerkaka (om vi hade ägg ombord). Där snackar vi trauma!!!)