fredag 23 januari 2009

Man kan inte gå på Larv utan att vinna..

Sedan några år tillbaka har jag satt i system att vinna minst en tävling på Larv, huvudmeningen med mässan är förstås att samla material från företagen om jobb etc, men man plockar förstås på sig lite loot också och deltar i massor med tävlingar.

Jag har alltid gillat att vinna så det gör jag så ofta jag kan. Så bara för att jag blev stressad så hann jag ändå med de flesta montrarna och deltog i en lagom mängd tävlingar. Det räcker förstås inte alltid att svara rätt på frågorna, det är det ju många som gör så turfaktorn måste spela sin roll med. Tävlingarna fyller också en annan viktig funktion, fyller man i ett formulär och lämnar det till företagsrepresentanten eller diskuterar frågorna med dem så visar man sitt kunnande (eller värre sin brist på kunskap) samt visar intresse för företaget. Sådant är viktigt.

Hon på PRV var imponerad, när jag besökte den montern var jag den första som svarat rätt på alla frågor - och jag började ju inte röra mig bland montrarna förrän efter två timmar!

Traditioner är till för att hållas så jag hade bestämt mig för att vinna, det gick inte så bra för mig i direkttävlingarna, de som på plats kan ge utdelning. Slutligen hamnade jag sent omsider vid Teknikens hus monter där det var mycket lekande och pillande. Det mesta kanske klurigt faktiskt så jag och en företagsvärd förde en lång och klurig diskussion om hur man skulle lösa problemet. Nu är det inte helt enkelt att förklara, men fast på en skiva fanns tre träcylindrar fastsatta. Tillhands hade man glasspinnar, avståndet mellan cylindrarna var för långt för att en glasspinne skulle nå mellan två cylindrar. De tre cylindrarna ska sammanlänkas med hjälp av så få glasspinnar som möjligt. Men det tar inte slut där, ett rockmärke ska kunna vila på glasspinnarna utan att de rasar ner. Vi lyckades till slut, tre glasspinnar! Vilket är det minsta man kan få till det med. Så vi fick varsin isskrapa (den här är speciell, designad av ett skolbarn och har lite annan form än de vanliga) - förutsatt att vi kunde räkna ut att det var isskrapor!

Jo, jag har numera en rosa isskrapa.

Sedan igår kväll så pep min mobiltelefon, jag hade vunnit en av mössorna från Vattenfalls montern så idag under förmiddagsrasten fick jag och tre andra våra mössor av Vattenfalls företagsvärd. De har gått lite överstyr med reklamlapparna så jag vet inte riktigt när jag kommer använda den.

Inga storvinster i år alltså - än! Flera tävlingar meddelas inte förrän i efterhand så jag kan ha kommit att vunnit mer. Men det viktiga är att min tradition lever kvar - jag vinner tävlingar på Larv!

Inga kommentarer: