måndag 2 november 2015

"Min fru är hemma, hon arbetar inte."

När jag var liten hade mina föräldrar en liten notis på kylskåpet där en afrikansk man berättade om sin familjs tillvaro. Den hade rubriken "Min fru är hemma, hon arbetar inte". Större delen av artikeln berättade han om allt frun gjorde som inte var "arbete". Man kunde bli matt för mindre..

Just nu är jag hemma med Emma, jag arbetar alltså inte. Det betyder att oavsett när jag lagt mig eller hur många gånger jag stigit upp på natten så går jag upp för frukost när Johan kommer hem från jobbet, vilket oftast blir vid halv sju.

Har Emma stökat på natten är chansen större att jag hinner både äta frukost och duscha innan hon vaknar och ska ha frukost.

Sedan rinner dagarna iväg.

En förmiddag i veckan går vi på babysång och jag försöker hinna med åtminstone en "organiserad" utflykt till per vecka, förra veckan körde vi Teknikens hus tills Emma däckade av utmattning.

Är vi inte iväg så blir det förstås ändå en hel del lekande på hemmaplan.

Jag tvättar, mellan åtta och tolv maskiner blir det på en vecka beroende på om det varit orienteringar, badutflykt eller större städning.

Hela lägenheten dammsugs och det oftast av mig.

Det ska stå mat på bordet vid rätt klockslag så både Johan och Emma är nöjda. Diskat.. ibland känns det som om man gör inget annat än diskar..

Jag åker förstås och storhandlar med.

Jag bakar minst två gånger i veckan så det finns nyttigt fullkornsdinkelbröd till familjen.

Jag försöker få Emma att förstå att man måste inte stänka ner mamma fullständigt när man får sitt söndagsbad (men få saker är så roliga som att slå ner med båda händerna i vattnet samtidigt..) och charmar henne sedan för att tolerera slipningen av klorna.

Jag skriver varje dag i både Emmas och familjens dagböcker.

Jag går igenom de bilder vi (mest jag) tar och väljer ut för framkallning och för andra ändamål. Jag har massiv ångest över uteblivna tackkort.

Utöver det så repar jag varannan vecka (vilket är min underbara "egentid").

Men det stannar förstås inte där, de senaste veckorna har jag planterat om krukväxterna, städat undan massa småplotter från lägenheten så Emma inte ska riva ner saker i golvet, sytt ett babyskydd till fikusen i köket, sytt en söt tigerkostym till Halloween, skrivit jobbansökningar, varit på två anställningsintervjuer, sett till att bilen fått på vinterdäcken, släpat med Emma både på Bok- och Bildmässa samt till simhallen (som innebar mycket jagande av naken flicka..).

Men precis som frun i den där artikeln så är jag ju hemma.. jag arbetar inte.

Inga kommentarer: