tisdag 10 november 2015

Man lägger inte ner en musikskola!

Självklart brinner jag extra för just musikskolor! Det har gått 26 år sedan jag gick på min första klarinettlektion, 25 år sedan jag för första gången började i orkester och senare den vintern stod jag där 11 år gammal och lovade att fortsätta spela och pappa köpte mig min alldeles egna klarinett.

Sedan dess har det blivit två ungdomsorkestrar till, två studentorkestrar och numera hittar man mig i ett musiksällskap där jag faktiskt spelar med stråkar! Alla bråk jag hade med lillebror om hans dumma cello när vi var små och nu spelar jag frivilligt ihop med stråkinstrument! Så det kan gå..

Musik är inte en hobby för barn bland alla andra, det är en livsstil! Det är något man alltid kan komma tillbaka till. Av mina vänner från ungdomsorkestern har några slutat, andra gick vidare till att göra lumpen i någon av musikkårerna, några tog liksom jag steget vidare till studentorkestervärlden och en del sökte sig till andra konstellationer.

Men just musik, inte bara instrument utan även sång är så härligt just för att det erbjuder en livslång aktivitet. Oftast när man pratar om fritidsaktiviteter för barn så mäter man i antal utövare och där faller ofta musiken kort kontra de stora idrotterna såsom fotboll och ishockey. Jag som själv kombinerat musik med idrott hela livet vill absolut inte att man ska värdera dessa två mot varandra, musik är inte bara en fritidsaktivitet för de som inte idrottar utan det kan vara en av flera aktiviteter. Som det var för mig. Men ska man krasst mäta siffror så faller i det långa loppet idrott i de flesta fall bort. Hur många 50-åringar spelar fortfarande aktivt ishockey? Eller spelar fotboll? Jämför det med hur många som fortfarande spelar på sitt instrument.

Musiken må ha färre utövare från början men bortfallet är också avsevärt mycket mindre under livet. Det är där musiken har sin stora charm för den erbjuder verkligen livslång stimulering och härliga möten över generationerna. I mars hurrade vi för vår åldring i musiksällskapet. En av våra violinister firade sin 94-årsdag. Vi försökte truga honom att lova att bjuda oss alla på 100-årskalaset men han vågade inte för "tänk om jag lever?". Han gör rätt som är försiktig med löftena. Studier har visat att spela ett instrument är stimulerande för både kropp och hjärna, det håller oss friskare och piggare. Men det här innebär också att det är dryga 60 år mellan den äldsta och den yngsta i vårt musiksällskap! Hur många fotbollslag kan stoltsera med en sådan åldersspridning? Faktum är att mitt andra stora intresse, orienteringen, är den enda idrott jag kan komma på där det är självklart att en 90-åring tävlar på samma område som ett barn.

En till väldigt viktig pedagogisk sak med musik som man gärna glömmer bort.. scenvanan! Att från tidig ålder få tränas i att stå på scen och uppträda är guld värt i skolan och i arbetslivet. Jag har träffat många som är livrädda för att hålla ett tal - men ytterst sällan de som har haft musik som fritidsaktivitet.

När man lägger ner en musikskola så berövar man inte bara barn en fritidsaktivitet, man berövar dem ett livslångt, stimulerande intresse. Musiken har gett mig många härliga vänner genom åren och det har också gett mig det finaste av allt - min familj! En liten familj som är resultatet av två musiker som kom i varandras väg. Självklart hoppas vi att Liten ska vilja spela, sjunga och/eller dansa. Hon gör redan nu allt detta och vi uppmuntrar henne att fortsätta. När vi märkte att hon försöker sjunga samma ton som oss så slutade det med att vi efter middagen hade en lång sångstund. Det var inte en engångsgrej. Hon har flera gånger tydligt visat att hon vill spela på sitt lilla piano. På babysången sitter hon aldrig i min famn utan tar plats mitt i ringen för att enkelt kunna lägga beslag på de roligaste skrammelinstrumenten och ha gått om utrymme för att dansa.

Det är vår plikt som föräldrar att fundera ut vad som är bäst för Emma, det gäller allt från förskola och skolval till bostadssparande och vilka fritidsaktiviteter hon kan välja mellan. Utbudet av musikskola blir därmed en viktig faktor. Hon måste ha möjlighet att kunna spela, sjunga eller dans om hon vill!

En musikskola kan man inte bara lägga ner och naivt tro att det går att bygga upp igen när ekonomin är bättre. Musiklärare är ett bristyrke, de kommer inte gå att vänta på att deras jobb återskapas, de kommer dra vidare till andra kommuner där de är efterfrågade. Det är ett ögonblicksjobb att lägga ner en musikskola men det tar åratal att bygga upp den igen.

Tänk om tänk rätt!

Inga kommentarer: