torsdag 16 oktober 2014

Hur man tävlar mot löpare i andra klasser!

Orienterare älskar att tävla. Det är på något vis inbyggt i oss. Naturligtvis säger vi alltid när någon frågar att vi orienterar för att det är roligt men med det menar vi också att vi är helt tokiga i tävlingsmomentet. Modern teknik har gjort det ännu enklare för oss att jämföra våra resultat med varandra och därmed kan man ta tävlandet till nya nivåer.

Förutom att tävla mot de i sin egen klass så måste man förstås jämföra sig inom till exempel familjen, en kompisgrupp eller liknande. Här kan det förstås uppstå vissa problem, för hur tävlar man mot någon som inte sprungit samma bana som en själv? Så på skoj efter 25-manna medeldistansen tog jag fram några tävlingskategorier som möjliggör att man mäter sig med löpare som sprungit en annan bana. Detta för att bevisa på ytterligare några plan exakt hur mycket stryk Johan och mamma fick.
  1. Kilometertid. Naturligtvis inte den faktiska kilometertiden som ens GPS-klocka visar utan den kilometertid man fått jämfört med ens banlängd. Jag vann den här kategorin i min familj (måste tilläggas att jag gick..).
  2. Spurten. I de allra flesta fall så har de tävlande samma sista kontroll och därmed kan man direkt jämföra vilken tid som löparen tagit på sig på upploppet. Jag kom tvåa i den här kategorin (måste tilläggas att jag gick..).
  3. Placering i resultatlistan. Här måste man förstås göra en beräkning där hänsyn tas till hur många löpare som startat i klassen jämfört med den placering som den tävlande tagit. Jag vann den här kategorin (måste tilläggas att jag gick..).
  4. Bommade kontroller. Tack vare winsplit så kan man ju enkelt se hur många kontroller man fått bomtid på. Återigen måste en beräkning göras där man gör en jämförelse gällande antal bommade kontroller och ens totala antal kontroller. Jag vann den här kategorin (kan erkännas att jag här faktiskt hade fördel av att ha gått..).
  5. Bomtid. Med winsplit pro kan man också se sin bomtid vilket alltså kan innebära en förfining av punkt 4. Vi brydde oss inte om att ta hänsyn till den kategorin då jag redan överlägset stod som familjesegrare och det inte behövdes några fler kategorier för att avgöra placering två och tre.
Men det var kul att räkna lite på resultaten och så, jag har ju inte kunnat tävla fullt ut i år. Samtidigt så blir man lite fundersam, vilka resultat skulle jag kunna prestera om jag kunnat springa? Nu är det uppläggning av vinterträning som gäller för med lite tur så är jag återigen springandes till våren! För även om man orienterar för att det är roligt.. det är så himla mycket roligare när man kan springa på och nog är det allra roligast att få vinna med!

Inga kommentarer: