torsdag 23 oktober 2014

Den föränderliga kroppen.

Det här kommer bli en fortsatt följetong under hösten och vintern (och kanske även till våren) för jag har verkligen roligt nu! Vikt och framför allt övervikt har alltid varit närvarande i mitt liv och småpikarna har vilat i bakgrunden.

Så nu är jag störande provocerande istället då mina nya situation till stor del kom sig av att jag faktiskt "bara" bestämde mig för att jag inte skulle gå upp en massa i vikt under graviditeten och la om min livsstil därefter. Att jag på något vis bevisade att det behöver inte vara svårare än så.

Just den punkten är det många som hållit sig borta ifrån. Vikt är känsligt ämne och många vill inte prata om det för att de är rädda för att såra och andra vill inte prata om det utifrån avundsjuka (att få en kommentar som "vänta bara tills du slutar amma" andas inte direkt positiv uppmuntran..).

Men jag har som sagt vad roligt! Visserligen inte fullt så kul när jag höll på att tappa ringarna när vi var på natt-DM och det är lite småtrist att enda sättet att ha de med sig är i en halskedja. En anordning som Emma verkar ha misstagit för Romerska ringar så som hon sliter och drar med sina små starka fingrar.

Visserligen är det opraktiskt när en del klädesplagg är för stora men det är något jag överlever och idag var ännu ett sådant där superkul tillfälle! Tillsammans med ungefär varenda kvinnlig pensionär i Luleå så var jag på plats när Dea Axelssons slog upp portarna till sin nya butik i Luleå, det här är en butiksetablering jag verkligen sett fram emot då jag gillar deras klädsortiment ordentligt. Så jag utgår ifrån att Luleås pensionärer är ungdomliga i sin klädsmak snarare än att jag har en överdrivet mogen klädstil..

Då jag numera är väldigt osäker på vilken storlek jag behöver så släpar jag med dubbelt av alla plagg jag är intresserad av till provhytten så man kan jämföra storlekar - idag fick jag gå tillbaka ut i butiken efter ännu en mindre storlek på kjolen jag hittat.. Mitt midjemått har krympt.. Samtidigt har Johans hoppat iväg åt andra hållet vilket gör honom till den i familjen med störst mage!

Så ska försöka avsätta tid nu för att verkligen prova igenom min garderob och plocka ut alla plagg som inte passar längre. Får se hur mycket kläder som blir kvar sedan - eventuellt så måste jag shoppa mer.

Apropå kasta ut, igår åkte faktiskt ett par stövlar ut, upptäckte att ena sulan gett upp så bara att kasta. Så enligt Mias lag har jag nu rätt att köpa två par nya skor. Så vad för slags skor behöver jag...?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Helt rätt Anna! Mitt ord är lag i fallet om skor ;) Vad är det för stövlar du slängt? Om det är typ vinterskor så är det ju vettigt att köpa ett par likvärdiga... Men grejen är ju så med min lag - om du slänger ett par skor får du köpa två par nya - alltså har du utrymme att köpa ett par skor som du -höver dvs inte BEhöver men gärna vill ha =)

Arga Anna sa...

Det är ett par höst/vinterstövlar, dock tror jag inte jag använde de alls under förra vintern så egentligen kanske man inte kan hävda att jag behöver de. Fast anledningen till att jag plockade fram och provade stövlarna var ju att jag ville använda några vinterskor som inte får mig att se ut som bigfoot.. Rejäla vinterkängor ger inte ett direkt graciöst intryck när man har kjol.. Som jag ju ofta går klädd i - även vintertid!