måndag 13 augusti 2012

Titta det står om såna som jag!

I dagens DN hittades den här artikeln. Om man läser en bit ner så beskriver hon jag!
Men det är inte så lätt att definiera hänthet. Hos många är det en glidande skala och de som är väns­terhänta är generellt sett mindre vänsterhänta än vad högerhänta är högerhänta. Cirka 3 procent använder båda händerna lika gärna. Det finns de som kan skriva med både höger och väns­ter hand samtidigt och då spegelvänt med vänsterhanden. De har troligen språkfunktionerna fördelade på både höger och vänster hjärnhalva.
För så här gick det till dagen jag upptäckte att jag kunde ett litet trick (och samtidigt upptäckte att jag visst inte var renodlat högerhänt utan i själva verket ambidextriös), det var på högstadiet, måste nog ha varit i åttan för Agneta undervisade och jag fick inte henne i svenska förrän då (vår underbara klassföreståndare Anneli fick sluta på grund av kommunens regel sist in först ut, sedan fick hon tjänst i en annan skola i alla fall, nåväl, hon blev gravid så vi skulle ändå inte fått ha henne högstadiet ut).

Det var i alla fall en dam som gäst på lektionen och berättade om hur det var förr när man tvingade de vänsterhänta barnen att skriva med höger. Hon demonstrerade på tavlan hur annorlunda hennes handstil var mellan höger och vänster (på äldre dagar hade hon återupptagit att skriva med vänster ibland).

I alla fall så berättade hon om att det fanns ett fåtal personer som hade förmågan att skriva med båda händerna samtidigt men då börja från mitten och skriva utåt - den vänstra handen skrev alltså spegelvänt. Hon kunde själv detta och sa att det var en rätt vanlig egenskap hos de som blivit tvingade att skriva med "fel" hand. Efter att ha demonstrerat på tavlan så hade hon fångat allas uppmärksamhet och varenda en av oss letade efter en andra penna att testa detta fenomen på.

Det var det ena misslyckandet efter det andra. Tills Daniel (som satt framför mig och ständigt kikade på mina papper och kopierade precis allt jag skrev men också mycket riktigt åkte dit på religionskunskapen när han läste fel när han kopierade mitt läxförhör, nunnor lever i kyskhet, inte tysthet..) så påkallade allas uppmärksamhet till min bänk. För där skrev jag faktiskt, lite smått darrigt men fullt läsligt med båda händerna samtidigt.

Efter att ha gjort denna upptäckt så berättade jag förstås det med stora ögon för mamma hemma på kvällen som då avslöjade att vi hade en liten "vänstergen" i släkten, hon berättade att hennes morbror Erik efter en stroke som förlamat hans högra sida bara tog vid med vänster (eller något sånt, mamma pratar så mycket och länge, man kan inte komma ihåg alla detaljer).

Sedan den dagen så tränar jag lite då och då på min vänsterhet, numera skriver jag tämligen felfritt när jag gör mitt partytrick. Men jag kan också skriva rättvänt med vänster vilket jag gör lite titt som tätt när jag inte orkar skriva med höger. Datamöss är en annan sak jag under många år enbart körde med vänster hand, numera varierar jag men jag ser alltid till vid musbyte att köpa en neutral mus som funkar i båda händerna.

Regelbundet när jag pysslar och fixar (eller som nu i somras när jag tvättade fönster) så bollar jag verktyg och redskap mellan händerna beroende på vad som är bekvämast. Små detaljer som måla naglarna är så mycket enklare när man är ambidextriös.

Den stora baksidan? Jag är kroniskt förvirrad när det gäller höger och vänster, jag har tränat stenhårt på att inte behöva fundera som ett fån när jag ska ge väganvisningar eller bara säga fel i allmänhet. Nu var det turligt någon som en gång sa till mig att människan inte är skapt för att kunna skilja på höger och vänster så förhoppningsvis är det inte bara jag. Pinsamt var det likförbannat på uppkörningen när man blev genomskådad att inte riktigt ha koll - men hallå! Det är fullt naturligt att upprepa instruktioner, det betyder inte att man behöver den extra tiden för att tänka.. eller jo.. kanske..

Nu senast? Vi såg OS-handbollsfinalen och Johan ville att jag skulle översätta fransmännens Time Out-samtal.
- "Vad säger dem?"
- "De ska satsa åt höger eller vänster."
- "Eller?"
- "Jag kommer inte ihåg om gauche betyder höger eller vänster, jag har aldrig riktigt klarat av att lära mig det.."

Mitt lilla riktningsproblem går över språkgränserna..

Inga kommentarer: