söndag 22 november 2009

Gräsänka..

Johan är i väg i helgen, han har varit i Gävle på Reunion, det har varit BARackens 15-årsjubileum och så har Gamlabandet (a. k. a. Geflabandets tidigare medlemmar) haft återträff. När han ändå rest hela vägen till Gävle så passade han på att fortsätta ner till Vimmerby för att säga hej till sin mamma och släkten med.

Så jag har alltså fått klara mig själv hela helgen och det fortsätter ändå till tisdag lunch. Tanken var att jag skulle få lite tid över för att plugga och även ta det lugnt. Det har inte gått så bra.. Jag började med att vara kvar på jobbet till efter kl 19 i fredags, men nu är jag i å andra sidan nästan klar med allt där. När det gäller ta det lugnt så har det inte blivit mycket mer än att se bort lite TV-program från veckan samtidigt som jag gått igenom min tidningshög i vardagsrummet.

Problemet är allt det där vardagliga hushållsarbetet.. Johan lider av kronisk latmask och försöker gärna slippa undan det som han inte måste göra eller det som inte är roligt nog. Han är bättre på att starta städprojekt än att fullfölja dem.. Men allt detta till trots. Han gör massor här hemma! Han diskar, tvättar, tar in tidningen, lagar mat, handlar och gör faktiskt lite spontan städning emellanåt! Allt detta (framför allt inte disken) sker inte alltid så snabbt som jag skulle önska men han gör fortfarande himla mycket.

Johan är inte hemma och det behövs diskas, laga mat, ta in tidningen (den har nog bara legat i brevlådan i 12 timmar eller så..), handla och tvätten från torkskåpet ska bort så jag kan handtvätta lite saker. Det sistnämnda, lägga in tvätten är väl det enda jag faktiskt gör oftare än Johan. Jag har kanske blivit lite bortskämd sedan jag blev sambo, inte direkt som så att jag sitter och latar mig när han sliter med hushållsarbete men det är ju för att han gör bort mycket när jag inte är hemma så vi kan slappa tillsammans när jag kommer hem. Nu när jag slutar jobba så får jag nog hjälpa till lite mer, eller rättare sagt jag måste! Vi har ju projekt storstädad lägenhet att fullfölja. Ett projekt som bara drar ut på tiden mer och mer, men det ska bli fint förr eller senare!

Nu måste jag sätta fart.. det här duger inte! Jag kan knappast skjuta upp allt hushållsarbete till Johan kommer hem. Framför allt inte när jag var den som föreslog att vi skulle bli bättre på att ta itu med saker på en gång. Kan ju inte sumpa den regeln rakt av bara för att jag måste göra allt själv.

Inga kommentarer: