lördag 11 juli 2009

Så kan det gå..

Johan tycker inte om att diska (ärligt talat, vem gillar att diska??), han är bra på att lova att ta hand om disken men tja.. det är ju det där med genomförandet också.. Den senaste veckan har det hunnit växa fram rätt stora diskberg innan det slutligen blivit omhändertaget.

Så när jag slutligen klev upp idag (något senare än Johan) så tänkte jag inte riktigt på hur det såg ut i köket när vi åt frukost. Frukosten intogs dessutom i vardagsrummet. Så när jag rabblade för Johan vilka saker som vi absolut måste hinna fixa just idag så nämnde jag disken. Varpå Johan hajade till: "men såg du inte hur det såg ut i köket?"

Det här är grejen, Johan gör aldrig något vettigt när jag sover längre än honom! Förutom att fixa frukost så gör han inget annat än leker med datorn eller ser på TV. Det slår aldrig fel. När han löste min 5x5 Rubiks kub med motiveringen "jag hade lite tid över" så frågade jag faktiskt varför han inte hade diskat eller gjort något annat vettigt istället. Men nej, Johan ville inte diska medan jag sov för han var rädd för att väcka mig. Sovrummet ligger visserligen innanför köket och vi stänger sällan dörren men ändå..

Idag chockade Johan mig genom att ta hand om disken på eget initiativ under tiden som jag låg kvar i sängen och sov. Han slamrade medvetet lite extra för att jag skulle vakna och stiga upp. Men jag fortsatte sova tills han gick in och väckte mig ordentligt.

Där rök den ursäkten.. det går att ta hand om disken utan att störa mig som ligger och sover. Fast det var förstås lite pinsamt av mig att inte se att disken försvunnit när jag klev upp. Men den står ju alltid kvar! Jämt! Det som inte är diskat när jag somnar är inte diskat när jag vaknar!

Fastän Johan förlorat en favoritursäkt att inte göra vettiga saker när jag sover längre så var han lite nöjd ändå idag, han kan fortfarande överraska mig! Vi är inte låsta i superförutsägbara mönster.

Det här sista är för er i andra delar av Sverige, men har ni sett solen så fin där ute?? Sommarvärmen har återvänt till Luleå!

Inga kommentarer: