fredag 17 juli 2009

Dryga 120 mil senare

Klockan 7.30 i onsdags morse ringde de så slutligen från Schenker för att fråga om jag var hemma mellan tio och halv elva så de kunde leverera min nya laptop. Då sov Anna så direkt efter telefonsamtalet somnar Anna om.

Klockan 9.30 ringer det på dörren (och i vanlig ordning så rycker någon i dörrhandtaget om man inte öppnar på en halv minut, ingen tycks förstå att vi har hallen en trappa ner. Anna och Johan kastar på sig kläder och dator är slutligen framme!

Onsdagen bestod sedan av ett enda långt fixande med datorer, städning och packning så vi skulle komma iväg torsdag morgon enligt planen.

Helt i enlighet med min familjetradition så kom vi iväg på torsdag morgon ungefär en timma senare än planerat. Jag skyller givetvis på Johan som ansvarar för väckarklockor och lät oss (välbehövligt) sova lite längre innan en väldigt lång dag tog sin början.

Vi påbörjade resan i sakta mak med att svänga in till Norrfjärdens kyrkogård för att tända ett ljus på Axels grav innan vi fortsatte söderut. Varje minut räknas och i biltrafik är turfaktor av yttersta vikt. Bara en stund senare (när E4:an bestod av 2+1-väg) så såg vi i backspegeln hur en ambulans med blåljus närmade sig, vår riktning hade för närvarande två körfält så bara ligga kvar i det yttre. Idioten framför oss däremot påbörjade en omkörning vilket han sedan hastigt avbröt när han till slut blev varse om att det kom en ambulans (då var den ca 100 meter bakom oss).

När det sedan blev dubbla körfält nästa gång några kilometer bort så kom vi fram till olycksplatsen. Det första vi såg var en räddningstjänstkille som ställde ut varningstriangel och sedan fanns det två personbilar, två ambulanser samt räddningstjänstens fordon. Utan stoppet i Norrfjärden kunde vi alltså hamnat mitt i det där istället.

Under resans gång kom vi sedan att få se en hel del riktigt vårdslösa omkörningar i samband med 2+1-väg, det är då man önskar att det fanns poliser ute på vägarna i större utsträckning, det hade blivit många böteslappar för vårdslös körning i så fall. Vid ett tillfälle så la vi oss till och med på hornet bara för att extra markera "så gör man bara inte!" när en snubbe trängde sig in framför oss strax innan körbanan gick ihop till ett fält.

Vidare så blev det i allra högsta grad uppenbart för mig igår att ungefär 90 % av bilförarna i Sverige kan inte grundläggande fysik. Man håller avstånd för att kunna fixa en oförutsedd inbromsning! Riktigt sur blev jag när det precis efter att vi bytt förare i Katrineholm och jag när jag börjat köra fick en lastbil i baken på 55:an. Det var mörkt och jävligt (varför har södra Sverige så mörkt på sommaren?), varning för fartkameror (så jag ville inte dra på i onödan) och han lägger sig typ två meter bakom oss! När man fick köra 100 så kunde jag dra ifrån lite grann men varje gång det blev 70 så var han tillbaka. Först i Norrköping blev jag av med honom och då visade det sig att han dessutom hade ett gigantiskt släp. Är det ingen som hört talas om tyngdkraft och bromssträcka??

Överlag blev våra medtrafikanter allt värre desto längre söderut vilket denna konversation mellan mig och Johan bekräftar. Vi befann oss mellan Sundsvall och Hudiksvall.
Anna: "De körde bättre i Norrland."
Johan: "Vi är i Norrland."
Anna: "Jag menar riktiga Norrland!"

Övrig rolig statistik från resan:
Antal fartkameror när Johan kört: ca 35 st
Antal fartkameror när Anna kört: ca 7 st
Antal körda mil av Johan: ca 75
Antal körda mil av Anna: ca 45
Antal sedda ambulanser: 6 st, varav 2 med blåljus och en till stående stilla på olycksplats
Antal sedda polisbilar: 1 st, parkerad vid en påfart till E4:an
Antal sedda potentiella olyckor på grund av vårdslös omkörning: för många!!!!
Antal gånger vi blev omkörda av samma galne norrman: 3
Antal spelade skivor: Annas: 7 st (fast Rolling Stones gick två varv) Johans: 7 st (Brian Setzer gick också två varv)
Antal stopp: 9 st (varav tre matstopp)

Sent omsider i natt kom vi i alla fall fram efter en rejäl resa. Nu väntar "semester", om det inte var allt det där som måste fixas.. Men idag skiner solen ute på landet i alla fall!

Inga kommentarer: