söndag 15 februari 2009

Semlor

Nu har Johan fått äta semlor på ett sätt han inte gjort förut. Ikväll så bestämde jag mig för att just baka semlor, det blir sällan av att baka numera så jag passade på när ändå tillfällig energi fanns.

Det blev ett antal tämligen stora semlor, av någon anledning blir semlor alltid stora när jag bakar. Jag missbedömer alltid rejält hur mycket semlor faktiskt jäser. Mina degar blir alltid perfekta så jäsningen blir således maximal. Så det som ser ut som lagomt stora bullar är sedan när de ska in i ugnen rätt rejäla saker.

I alla fall, bullar blev det, mandelmassa fanns och den sista mjölken räckte precis. För så här ska man äta semla:
  • I djup tallrik
  • Med varm mjölk
  • Kanel ovanpå
  • Givetvis med sked
Naturligtvis är fyllningen av mandelmassa ett obligatorium, grädde däremot bryr jag mig inte om då jag inte äter det. Det fanns ingen grädde hemma så Johan fick ingen heller. Men jag lovade att om han köper hem grädde så kommer han förstås få det på sina semlor framöver.

Betyget blev klart godkänt i alla fall, minsta smula försvann från Johans tallrik.

Det där med grädden.. jag tror faktiskt inte det kommer dyka upp någon i kylskåpet, det är nog samma som med bananerna och kaviaren. Jag äter det inte så Johan köper inte hem det ens till sig själv - fast jag sagt att han förstås får om han vill! Jag har ju inga planer på att sluta äta sådant Johan inte gillar bara av anledningen att han inte gillar det.

Så nu är det förstås läge för teorier! Bryr sig män helt enkelt mindre? Det är många gånger jag hör om alla tjejer som fullständigt styr sina killars matvanor och de verkar inte bry sig nämnvärt. Är killar verkligen bara så bekväma att de finner det enklast att bara äta det som står på bordet? Fast i vårt fall lagar Johan den mesta maten..

För övrigt har det varit rephelg vilket rundades av igårkväll med den hjärtligt löjliga festen, det var lekar (stillbildscharader) och så förstås kostympris. Stillbildscharadern resulterade i många riktigt intressanta bilder som jag hoppas kommer upp på ftp:n sen, min kamera är inte riktigt funktionsduglig just nu så jag är beroende av andras bilder. Sedan bestämde de få av oss i festkomitten som faktiskt tog sig till festen att en omröstning fick avgöra kostymtävlingen i kategori manligt och kvinnligt. Det fanns vissa tvetydigheter om kön men tävlingen kunde ändå kora tydliga segrare. Tommy och *trumvirvel* jag!!!!

HAHA!!! Jag vann!! Jag var mest hjärtligt löjlig! Hade förstås varit lite mer spännande om det inte var jag som hade köpt in priserna..

Inga kommentarer: