tisdag 24 februari 2009

Angående namnsdagar

Först, jag vet att jag inte kommenterat min födelsedag något, den kom, den passerade, några kort, presenter och blommor damp ner i brevlådan. Finns vissa alltför ärliga åsikter inom mig som jag vet inte är passande då det inte är artigt att bli något annat än bara glad och tacksam när man uppvaktas - oavsett vad man egentligen känner. Därav min tystnad, det är visserligen min blog och min fulla rätt att skriva exakt vad jag vill, men då en massa andra saker bara strular ihop sig just nu och jag vill strypa universitetet så orkar jag inte ta den debatt som skulle följa med absolut ärlighet.

Jag vet att den stora nyheten idag är att vår kronprinsessa till slut kommit fram till att hon ska gifta sig men jag har istället hakat upp mig på en annan nyhet. För mig är det tragiskt att just Regina ska lämna vår almanacka då det namnet står mig varmt om hjärtat. Jag ställer mig även bakom den skaran som ifrågasätter varför just Fatima (som för övrigt blogspot på svenska inte kan hittar i sin ordlista) ska in i vår svenska almanacka. Det finns ingen rimlig logik varför namn som inte har en rotad tradition i Sverige ska vara representerade i almanackan. Lika lite som vi kan förvänta oss att finna våra svenska namn i almanackor runt om i världen.

Med det sagt hittade jag en namnsida där det framgick att Anna har namnsdag i åtminstone 12 olika länder samt finns med i katolska kyrkans almanacka. Lite snabbsökningar på min närmaste släkt och tja.. jag vann!!! Jag har flest namnsdagar i flest länder!

Inga kommentarer: