söndag 1 mars 2009

Skillnaden mellan manligt och kvinnligt tänk.

Fråga en man om vilken bil han kört och du får ofta en lång beskrivning med allt från märke till antalet hästkrafter. Den här diskussionen fördes faktiskt när jag var LARV-chaufför och en av killarna försökte komma undan med att svara på frågan med: "den är grön". En kvinna kommer undan med det, hon behöver inte veta mer om bilen än så.. men en man gör det inte.. så är det bara. Jag kunde för övrigt på motsvarande fråga svara att bilen jag kört hela dagen var en Peugeot.

Johan har börjat behärska vad han från början tyckte var mitt omöjligt krångliga tvättsystem, han har faktiskt påbörjat flera tvättider i rad ensam, inklusive sortera tvätten och stoppa det som ska i tvättpåsar i just tvättpåsar (fast för att inte visa sig för duktig så glömmer han hela tiden bort att tvätta mina träningsbyxor). Fast vissa saker är alltjämt förvirrande. Som kökshanddukarna.. Jag tycker det är så uppenbart skillnad på de olika handdukarna och deras användningsområden. De är ju uppenbart olika stora och av olika material! Alltså är det skillnad bakhandduk och vanlig kökshandduk. Johan ser färg.. de är lika för att de består av nästan samma färg och snarlika mönster. När man vecklar ut och visar på olika storlek så ser han förstås skillnaden, men vid första anblick finns det enligt Johan ingen skillnad.

Den kvinnliga motsvarigheten till bil? En kvinna ser på handdukar skillnader i material, storlek och mönster medans mannen bara ser färg?

Inga kommentarer: