tisdag 30 december 2008

Tillbaka till vardagen

Det såg lite oroväckande ut ett tag med att få ner alla våra grejer i resväskorna och till Johans mammas stora glädje tvingades vi lämna kvar chokladasken Johan fick i födelsedagspresent av kompisarna. Ironiskt nog, hade jag inte köpt ny resväska så hade vi åkt med min gamla mastodontväska och i den hade chokladasken gått ner. Men nya lagom stora väskan var helt enkelt för kort.

Efter en förvånansvärt smidig bilkörning upp till Sollentuna så skulle dessutom väskorna packas om ytterligare lite. För hos mina föräldrar väntades dels lite ätbara saker men också mina födelsedagspresenter då jag inte vet om och hur min sydliga resor blir innan den där födelsedagen som man egentligen inte ska prata om. Så nu har jag en del fint inslagna paket att klämma på i 1½ månad och försöka räkna ut vad de innehåller. Jag har mina föraningar men bara för att man vet att paketet innehåller en bok så vet man ju inte vilken bok det är. Nåväl, jag är inte omöjligt nyfiken, paketen kommer få ligga i fred.

Middag i Sollentuna, med mamma, pappa, brorsan och så brorsans tjej var riktigt trevligt. Mamma hade lagat älg i lergryta (vilket ju råkar vara något av en favorit för min del och som jag uppskattar ännu mer efter att en gång gett mig på att tillaga det själv). Sedan vidare till Arlanda och flygningen hem till Luleå. Vi hade listigt nog checkat in i förväg över nätet så det var bara printa bagage-taggar och lämna väskorna. Det sistnämnda kan dock ta en bra stund på Arlanda och nog fick jag syn på en alldeles för otrevligt lång kö. Så tjoho!! Den var till Norwegian! SAS-kön däremot var helt tom, det var bara att kliva rakt på, man kände sig som en VIP.

Framförhållning lönar sig, jag ringde redan i Sollentuna och beställde en taxi så vi kunde komma hem snabbt och smidigt, med alla väskor och byta buss på stan och sånt jox, nä, taxi är trevligt och inte så fasligt dyrt i Luleå heller.

Föga förvånande så låg alla dammtussar och alla pryttlar kvar på samma plats som när vi åkte så jag kan med säkerhet säga att det bor inga hustomtar i vår lägenhet. Nu ser det förstås ännu värre ut med halvuppackade väskor, ett berg med tvätt (som vi duktig nog förvandlade till rent igår kväll i alla fall), av någon anledning så har disken tagit över köksbänken igen. Grannarna har fortfarande som hobby att borra och spika. Allt är som vanligt helt enkelt.

Men jag fryser inte längre!!! Hemma i varma härliga Luleå! Johan kommenterade faktiskt när vi var iväg: "säker på att du vill bo på landet?" Jag har ju vid något tillfälle nämnt lite lösryckta eventuella framtidsplaner att flytta ut på landet. Tur att ett sådant beslut inte måste fattas omedelbart, det tål att tänka på..

Inga kommentarer: