måndag 8 december 2008

Girighet kostar?

Så här var det, när jag skulle hämta ut min ekonomi-tenta så kollade jag igenom den och upptäckte att de räknat fel på en uppgift och jag i själva verket skulle ha en poäng till. Det kan låta oviktigt, vilket det väl egentligen också var, poängen påverkade inte på något vis mitt betyg. Men med den poängen så skulle jag ha klarat tentan även utan alla de bonuspoäng jag fick på projektarbetet. Sedan ska ju rätt vara rätt så jag lämnade in tentan igen och begärde upprättning.

Inga problem i sig, bara någon dag senare så ändrades resultatet i ladok, allt verkade vara frid och fröjd. Jag har sedan dess försökt hämta ut min tenta många gånger men den har inte funnits. Alla har sagt att den har väl inte kommit tillbaka från institutionen än efter upprättningen. Men så idag så tyckte en av tanterna i Studenttorget att det verkade lite konstigt med tanke på att det gått så lång tid sedan poängen ändrades. Så hon ringde institutionens sekreterare och kollade upp min tenta. Den fanns inte där.. de har skickat tillbaka den till Studenttorget, så till pärmen där kopior på upprättningsbegäran sitter tills dess att tentan har kommit åter. Det fanns ingen kopia på min begäran vilket betyder att numera sitter originalet fasthäftat på mitt tentaomslag.

Så var har då tentan tagit vägen? Jo.. antagligen felsorterad vilket skapar stora bekymmer med det nuvarande sorteringssystemet. Innan Studenttorget slog upp sina portar i höstas så ansvarade respektive institution för utlämning av tentor, där var tentorna sorterade efter kurskod. Så snart en kurs var rättad så hamnade hela bunten i sitt fack och när studenten ville ha ut sin tenta så fick den uppge kurskod och sedan letades tentan fram (då högarna var sorterade i alfabetisk ordning så gick det ofta riktigt smidigt). Det nuvarande systemet bygger på födelsedatum.. Alla tentor - oavsett kurs - sorteras in efter månad och dag. Det nya systemet är alltså svagare när det gäller att hantera den farligaste punkten av alla - den mänskliga faktorn. Vid insortering av en kurs bestående av 100 studenter (eller fler) så är risken enormt stor att någon kommer sorteras fel.

Så var börjar man då leta när en tenta inte ligger på rätt månad och dag? Det nya systemet sattes i bruk i augusti och det finns redan en lista på närmare 15 namn, personnummer, kurskoder som är försvunna tentor. Senaste tillskottet på den listan är undertecknad.

När jag berättade för Johan så undrade han: "hur händer sånt här alltid dig?"

Den där osannolika chansen på miljonen.. den som ger mig vinster i tävlingar, den slår återigen till lika snabbt åt andra hållet. Där fick jag för att jag vann bio-checkar förra månaden antar jag.

Allt jag ville var att få alla poäng jag hade rätt till, få hem min tenta, sätta in den i ekonomi-pärmen och avsluta det utdragna projektet som det varit att klara den där jävla hatkursen. Nu kanske jag aldrig får hem min tenta.

Inga kommentarer: