fredag 12 december 2014

Nej min baby är vare sig snäll eller duktig..

..för att hon inte gråter eller skriker när vi är ute bland folk. Hon är lugn, stillsam, glad, nöjd och ja, både snäll och duktig! Men hon är snäll för att hon vill kramas istället för att slåss, hon är duktig när hon simmar, utforskar världen, leker med sina klossar med mera.

Men snäll för att hon sover när vi är iväg på en aktivitet? Duktig för att hon inte skriker när vi är på Luciatåg? NEJ! För innebär det att hon hade varit elak om hon varit vaken och gnällig? Att hon är dum om hon skriker när det pågår en aktivitet?

Emma älskar musik, det var en av anledningarna till att jag tyckte det var en bra idé att ta med henne till universitetet och Luciatåget. Med några korta pauser för att studera centrumrestaurangen och de andra människorna så hade hon blicken fixerad på scenen där barnen framförde sina Lucia-sånger. I stort sett utan ett enda litet pip.

När Luciatåget var slut och alla skulle ut ur restaurangen så var det förstås någon som kommenterade just det, att hon var duktig som inte hade hörts något alls. Emma är fyra månader, det kanske är lite väl tidigt att tillskriva henne sådana egenskaper. Jag kan visserligen förklara för henne att hon ska vara tyst och lyssna när barnen sjunger men det kommer knappast påverka hur hon beter sig.

Det irriterar mig verkligen när folk är så vårdslösa med adjektiven. Nu efter att vi har varit ute så sover Emma. Men hon gör det inte för att hon är snäll och tycker att jag ska få laga lunch i fred. Hon gör det för att hon är trött av frisk luft och nya intryck. Och hon kommer säkerligen vakna precis i samma sekund som maten är klar och jag och Johan ska äta. Men hon gör inte det för att vara elak, hon vill bara äta samtidigt som alla andra.

Så snälla! Tänk efter lite vad orden betyder innan ni låter dem hoppa iväg!

Inga kommentarer: