torsdag 28 juni 2012

Jag är en dålig gottegris..

Jag är beroende av mina medmänniskor för att underhålla mina onyttiga vanor. För jag äter helt enkelt för lite av det jag tycker är gott! Så jag bidrar knappast till att varorna finns kvar i butikerna men när jag väl är sugen så vill jag ju ha de där! Dålig ekvation jag vet.

Idag besökte Johan och jag Ostkakeboden och till min stora fasa så såg jag ingen skylt för Mandeltårtan och en snabb fråga bekräftade också det tunga (men ack så väntade beskedet) - de har upphört med tillverkningen. Så nu sällar sig Frödinges Mandeltårta till den långa listan av saker Anna tycker om men som inte längre går att få tag i:
  • Hemglass' Maräng Cup (Länge fanns det åtminstone Mini Maräng Cup men den är också borta och istället hänvisas jag till Sundborn Maräng för den "smakar nästan likadant", men eller hur??)
  • Hemglass' Trippelkola (Bara allmänt borta, dubbelnougat är ju en okej glass att äta istället men det är banne mig ingen Trippelkola.)
  • Estrellas Proviantchips med underbar baconsmak (Inte nog med att de smakade bacon, de var ju dessutom lite tjockare och lite matigare och verkligen så där allmänt lite bättre att ha med just på resan.)
  • Ako Kola (Min favorit var chokomint, men var tog den vägen? Jag vill ju kunna äta min enstaka påse om året..)
  • Sunsilk Passionately Red (Även utanför det ätbara har jag gått bet, hårvårdsprodukter anpassat för rödhåriga - till skillnad från alla dessa megamassor produkter för de med färgat hår!)
Listan kan göras mycket längre men det här är vad jag kommer på för stunden. Nuförtiden så försöker jag undvika att fästa mig vid saker för mycket för jag vet att de förr eller senare bara kommer försvinna.

Sedan har vi ju idiotlistan också, saker som finns - men inte i några butiker där jag bor!
  • Bonnie Lee-popcorn (De enda vettiga spispopcornen och fullständigt omöjliga att köpa hemma i Luleå samtidigt som obskyra småbutiker runt om i landet gladeligen har de i sitt sortiment.)
  • Möllers Ölkorv 4 små starka (Denna mystiska korv som man knappt vet om den går att få tag på eller ej men enligt senaste skvallret så säljs den fortfarande på CityGross, osis för mig då att närmaste CityGross finns i Sundsvall.)
  • JO Druva/Äpple (Tveklöst den godaste juice man kan dricka, så varför tar inte butikerna jag handlar i in den? De andra smakerna finns ju på hyllorna!) 
  • Eden Dillgurka (Som brukade finnas i hälsolivset men så klappade de ihop för att bli pensionärer istället och man kan förstås beställa hos Life men man vet aldrig riktigt när man får sin gurka då.)
  • Victoria Bitter (Den goda lilla Australiensiska ölen som man brukade kunna handla på systemet utan planering men nu måste beställa om man vill kunna dricka - såvida man inte bort på någon av de orter som faktiskt har den i sitt ordinarie butikssortiment!)
Jag vet, det är världsliga ting, men jag lever i en världslig värld där jag vill kunna avnjuta livets goda emellanåt och inte behöva hamstra som en galning när jag är på resande fot och fylla mina väskor med mat när jag ska hem.

6 kommentarer:

O. Dysén sa...

Möllers suveräna ölkorv "4 små starka" säljs ej längre ens i Sundsvall! Finns dock att köpa på Icas näthandel. Och om du ler snällt så kan din lokale handlare köpa in.

O. Dysén sa...

"4 små starka" kan du få tag på via Icas näthandel. Eller gör som jag; gå till din lokala butik och be dem köpa in nämnda ölkorv. Lycka till!

O. Dysén sa...

Möllers ölkorv finns på Icas näthandel!

Arga Anna sa...

Lite att kolla upp helt klart. Dock så är det emellanåt bara bra att ha sitt favorittugg på avstånd - blir inte så mycket svullande då..

Vesslan sa...

Nu finns marängcupen i hemglassbilarna igen och AKO kolan finns att beställa på diverse sajter. Mycket nöje.

Arga Anna sa...

Åhléns säljer AKO numera har jag märkt så det blir en påse ibland. Att glassen var åter visste jag inte. Det måste undersökas närmare.