torsdag 14 juni 2012

Har du någonsin överdrivit i ditt CV?

Ni vet de där småsakerna vi fifflar med på CV:t för att låta så mycket bättre än vi är? Som att skriva upp att man kan programmera bara för att man på 5:e tentaförsöket skrev en 4:a på grundkursen i Java. Eller att man är flytande i ett språk bara för att man läste det på högstadiet.

Att försköna sig i all ära, en dag kan någon just förvänta sig att man ska kunna det där som man knappt behärskar.

För 10 år sedan läste jag kursen Avancerad Datorgrafik, namnet till trots så var det egentligen en rätt så simpel grundkurs för designingenjörerna men vi fick pröva på rätt så många roliga program och göra fina projekt. Jag minns fortfarande slutpresentationen av kursen som vansinnigt pinsam, ungefär hälften av kursdeltagarna hade inte gjort klart den personliga foldern som var sluttentamen och läraren var skitsur över alla som presenterade halvfärdiga produkter. Jag tillhörde dock de som var klara och gick ifrån kursen med en 4:a i betyg. Omedelbart efter det förde jag in alla häftiga designprogram jag jobbad med i mitt CV. Jag hade ju kunskaper!

Sedan länge har jag rensat ut det mesta plottret ur mitt CV (förutom min statistroll då förstås, jag kan bara inte sluta skryta om att jag var nämndeman i en fruktansvärt usel film) så det var några år sedan jag hävdade att jag egentligen har några kunskaper i att arbeta i InDesign.

Men nu var det så att jag behövde fixa till en sak på jobbet.. och den behövde göras i just InDesign. Så jag fick IT att fixa fram programmet åt mig så jag kunde göra vad som behövdes. Nu vet vi ju alla att 10 års tid i programutveckling motsvarar några livstider av evolution. Fast handen på hjärtat så har jag ingen aning om hur mycket programmet utvecklats för jag minns ingenting alls av den där designkursen förutom min fina folder (som jag ironiskt nog inte har den blekaste om var den kan tänkas tagit vägen..).

Jag antog dock att InDesign skulle vara tillräckligt logiskt uppbyggt så att jag utan vidare kunde fixa det som behövdes, jag menar, vem läser egentligen instruktionsböcker? Man prövar sig ju fram! Nu var det visserligen inga dramatiska saker jag skulle göra så självklart fixade jag det! Och exporterade ordentligt mitt resultat till en tjusig tryckfärdig .pdf!

Men jag tänker inte bli stöddig och lägga tillbaka InDesign som kunskap i mitt CV.. Men det är trevligt att veta att man kan när man behöver det!


Inga kommentarer: