lördag 31 mars 2012

Vår?

Igår så sken solen och försökte tappert värma upp Luleå till ungefär 1,5 plusgrader. Jag som hade sedan länge uppskjutna stadsärenden funderade på om man skulle vara motsatsen till Norrlandslat och faktiskt ta cykeln ner på stan istället - sådär som man gjorde förr!

Sagt och gjort, jag klädde mig för färden, pumpade cykeldäcken och gav mig iväg - med en rejäl påse mynt i väskan! Ett av mina stadsärenden var ju att sätta in alla småmynt från spargrisarna på banken. Större delen av vägen var faktiskt snöfri, dessvärre inte grusfri och på några ställen så har det genomförts en del markarbete så jag var nära att kana omkull. Kanske är på sin plats med ett argt mail till kommunen om att de måste ge sig ut och sopa lite! Det är enorma skillnader från en gata till nästa i dagsläget och man ser tydligt var sopgränserna är dragna.

Ordentligt som jag är så åker jag på stan med en "prydlig" lapp över mina ärenden så jag inte riskerar att missa något eller för den delen gå in i fel butiker. Igår gick jag in i massor med fel butiker! Trots mitt löfte till mig själv att inte köpa nya kläder förrän garderoben är inventerad så var jag tvungen att titta lite vad som fanns i butikerna.. det är ju så snygga färger i år så jag löper faktiskt risken att bli modern.. Dock har alla vår- och sommarkläder inte hittat in i Lule-butikerna än. Men lite saker som inte stod på listan råkade följa med hem. Oups..

På hemvägen tog jag en annan väg för att cykla förbi det nya studentområdet, riktigt fint läge de fått där faktiskt, granne med elljusspåret och nära till vattnet (och till skillnad från oss på Porsön så går det faktiskt att ta sig i vattnet där utan att det är genomvidrigt!). Kan någon förklara för mig varför Porsön inte har en egen badstrand? Och bara en liten lagom promenad till universitetet, jag förstår att de vill bygga mer där. Fast lite konstigt känns det ändå att de har byggt på den äng som vi haft som start/mål för ÖL-OL.

När jag kom hem så förstod jag varför det hade börjat kännas ruggigt om händerna, temperaturen hade nu hunnit krypa ner under nollan igen. Men idag så sken solen på nytt (även om det fortfarande är rätt så klena temperaturer) så kanske går vi verkligen mot den varmare årstiden.

Inga kommentarer: