måndag 12 december 2011

Årets sko-konto!

Ojoj, i år har sko-konto faktiskt blivit belastat lite mer än vanligt.. blidde lite nya skor i somras (kom igen, jag gifte mig ju och man kan inte stanna vid första bästa par), och så var det mina underbara Docs-stövlar i september.. och så till slut.. efter flera år av läckande vinterkängor så konstaterade jag att man kanske faktiskt kan unna sig nya kängor efter sex år. Nu när snö och kyla har kommit till Luleå (antagligen för att stanna i några månader) så var det riktigt härligt med nya, hela, fina och varma kängor.

Men inköpet tog mig tillbaka till mina traumatiska tidiga tonår, det var ett hiskeligt skomode på den tiden, jag hade vuxit ur barnavdelningarna men damskor var så fruktansvärt smala då! Och jag med mina breda klumpfötter.. det bara inte gick ihop. Så jag letade skor på herravdelningarna.. minns så väl när vi var ute efter nya höstskor till mig och ett snorkigt butiksbiträde var "vänlig" nog att upplysa mig om att:

"-Damskorna finns där borta."

En riktig satkärring alltså, jag fick ju inte ner mina fötter i dåtidens dam-mode! När jag började på gymnasiet så vände det slutligen, helt plötsligt fanns det breda skor även för kvinnor och jag hamnade i sko-missbruket! Det var nu roligt att köpa skor! Även om jag emellanåt fortfarande hade lite bekymmer, framför allt med finskor.

Men nu då med senaste käng-inköpet så orkade jag inte rota runt i butiken på egen hand utan gick rakt på personalen och sa att jag behövde breda, rejäla vinterkängor. Nu visade det sig att när det gäller kängor är modellerna utseende-mässigt identiska, bara det att herrskorna är bredare. Så efter lite provande fram och tillbaka så kunde jag konstatera att jag tar ett stort kliv tillbaka i tiden - mina nya vinterkängor är av herrmodellen! De var så otroligt mycket skönare än damskorna!

Inga kommentarer: