onsdag 23 februari 2011

En liten resa till Trondheim

Så, jag unnade mig en lite mini-semester genom att över helgen åka till INK i Trondheim. Strindens Promenade Orchester stod som värdar och hade planerat mycket skoj för oss i PromenadorQuestern och i Axelbandet. Nu skulle jag då inte möta upp alla förrän just i Trondheim då jag tog tåget över istället och räknade med att anlända först av alla och ha massor med tid på mig att utforska den fina kuststad jag inte varit i sedan en familjesemester när jag var 10 år..

Det var min plan! SJ hade något helt annat i åtanke. Jag klev i alla fall på tåget i torsdags kväll, pussade Johan hejdå, var glad över att värmen var ordentligt påslagen i vagnen och jublade över att äntligen vara på väg! Fram till Boden gick allt finfint (det är visserligen inte så långt dit så det är sällan något går fel på den sträckan även om det händer..) och där väntade det sedvanliga långa stoppet. I Boden brukar nämligen tåget kopplas ihop med tåg från Kiruna/Narvik så det stoppet är lite längre. Nu gick det då inte några tåg från Kiruna/Narvik på grund av kylan men ändå blev det ett långt omkopplarstopp. Efter en timma började jag fundera över varför vi ännu stod still. Då kommer den charmiga nyheten! Vi ska tydligen vänta in bussar från Gällivare och blir därför ca tre timmar försenade. Inte den bästa nyheten för en person som "bara" har två timmar på sig med bytet i Bräcke. Nu vet ju alla att SJ är universums största lögnare när det gäller att informera resenärer om hur stora förseningarna blir. Faktum var att här avstod man information helt.

Via Johan och slutligen även skyltinformationen på perrongen lyckades jag luska ut att vår avgångstid var satt till kl 1.00, avsevärt längre bort än några tre timmar. Johan hade dessutom via Trafikverkets hemsida fått reda på att de där bussarna vi väntade på, ja de åkte ju inte ens förrän två timmar efter att tåget hade kommit in till Bodens station. Nåväl, jag slumrade till och vaknade kl 1.44 av att någon faktiskt klev på tåget, det var den första bussen som kommit fram. Slutligen, kl 2.12 så rullade tåget faktiskt ut från stationen, blygsamma 5 timmar och 15 minuter sent. Vid det här laget var jag rätt less och sur för jag hade ju kunnat tillbringa dessa timmar hemma istället!

Nåväl, vi tog oss i alla fall hela vägen fram till Älvsbyn utan bekymmer. Där pajade loket.. och de fick byta och testa och ha sig vilket ledde till ytterligare en stillastående timma. Så efter nästan åtta timmars "resa" är jag kvar på samma breddgrad som jag startade på! Vid det här laget så är det 30 minuter kvar tills vi skulle varit framme i Bräcke där jag ska byta tåg..

Under natten fastnar vi sedan i en massa tågmöten och fram emot morgonen har nattåget lyckats dra på sig en sju timmar lång försening. Sent omsider så meddelar SJ att vi bjuds på frukost och vad som gäller med alla tågbyten som är totalt misslyckade. För jo, mitt tåg till Östersund hade jag ju missat för länge sedan, likaså mitt byte till Trondheim. Jippi-kay-yey!

Bräcke
Kl 11.40 kommer jag så slutligen fram till Bräcke, det vill säga en halvtimma efter att jag skulle varit framme i Trondheim. Nåväl, jag, en kvinna som skulle till Åre och en norrman var nu ombokade på ett tåg till Åre. Väl i Åre väntade sedan en taxi som skulle ta mig och norrmannen till Trondheim. Charmigt nog så fastnade vi dessutom i fredagsrusningen så taxi-resan tog ännu längre tid än den borde ha gjort. Så först kl 16.55 kunde jag hoppa ur taxin vid Trondheims station, krama Tina från Strinden som var vänlig nog att möta upp mig och så slutligen knata tvärs genom stan uppför, uppför, uppför till skolan där vi skulle sova. Så jag som skulle vara framme först av alla kom supersist! Men slutligen fick jag mitt kramkalas med alla goa PQ:are, hann lagom kasta av mig väskan, gå på toa, stoppa ett äpple i fickan och ge mig ut i skymningsmörkret i Trondheim för lekar, fest och musik!

För det var ju det helgen bestod av, massor med härligt umgänge med andra studentmusiker. Varmt och härligt var det i Trondheim med, bara ensiffriga minusgrader. Fast dessa kändes rätt så mycket på stadsspelningen på lördag eftermiddagen. Jag brukar vanligtvis inte spela utomhus i februari - faktiskt!
Spelning på Nordre gate.
Jag hade en väldigt viktig shopping inplanerad i Trondheim med, vilket satte mig i kontakt med de ytterst konstiga lagarna som tydligen fanns. Affärer får inte ha öppet på söndagar? Inte ens mataffärer? Seriöst? Nåväl, nu köpte jag turligt nog det allra viktigaste redan på lördagen och efter att jag fått denna information hann jag ändå iväg till en affär för att köpa lite matsäck till hemresan.
Inte mindre än fem kakor barndomsnostalgi!
På söndagen skulle PQ och Axelbandet åka hem supertidigt, dock gick inte mitt tåg förrän på eftermiddagen så jag hade en del tid över. Fast tja.. det var lite begränsat med utbud en söndag (som redan nämnt, stängda affärer!). I alla fall så var jag inne i Nidarosdomen så lite kultur blev det i alla fall. På tågresan hem var SJ bara normalt försenade, bara 40 minuter sen ankomst och så bli mött av Johan!

Okej, jag erkänner, det hände bra mycket mer spännande saker än så här under min helg i Trondheim men nääää! Det tänker jag inte skriva om i bloggen! Vill ni veta det så får ni prata med mig personligen.

Inga kommentarer: