onsdag 9 februari 2011

Saker jag "behöver" men inte riktigt anser jag kan unna mig just nu..

Det är en hel del saker jag insett skulle vara praktiska att ha (vissa jag faktiskt till och med behöver) men som jag inte anser det är försvarbart att införskaffa just nu när min inkomst är så totalt apsugig.
  • Hushållsvåg, den enda våg vi har här hemma är den allra billigaste badrumsvågen som Elgiganten hade, den talar knappt om vad man väger och duger möjligtvis till att kolla inom vilket spann ens resväska väger. Men en mer detaljerad våg som man kan använda till matlagning, när man ska skicka iväg mindre paket, det saknar vi helt. Oftast tar jag med mig allt jag behöver till Slemmis och står vid postdisken och provväger, packar och tejpar ihop det som ska iväg.
  • Scanner.. min budgetscanner (eller egentligen pappas gamlagamlagamlagamla) har länga inte gillat att samarbeta i onödan och har nu helt bestämt sig för att sluta med det helt. Kanske kan gå att lösa genom att installera om den (och då få den att undvika att automagiskt välja spanska som språk vilket annars alltid vill inträffa) men det är liksom inte riktigt lönt vilket tar mig till nästa punkt..
  • Ny stationär dator.. jag gillar att ha en stationär dator som komplement till laptop då det finns saker jag vill ha på dator men inte gärna på den dator jag släpar runt på. Min lille stackare har hängt med sedan 2001 och talar ofta om för mig att den är hysteriskt lessen. En ominstallation kanske kan rädda den ett tag till, men att närma sig 10-strecket är ganska mycket för en dator.
  • Nya solglasögon, någon gång i höstas lyckades jag bryta till skalmen på mina fina coola solglasögon, jag har gjort en mycket tjusig epoxy-lagning som jag hoppas ska hålla åtminstone tills vidare men innan sommaren behövs det nog en nyinvestering på solglasögonsfronten.
  • Hall-lampa... okej, en gång i tiden (närmare bestämt strax efter att jag flyttade till lägenheten) så hittade jag två mycket söta orangea lampor som omedelbart fick flytta in i övre och nedre hallen. Sedan hände något konstigt och en dag så hade den ena skärmen smält! Så den lampan åkte raskt ner. På rea hittade jag en annan fin orange lampa som nu blev takbelysning i övre hall, den andra lampan sattes upp i nedre hall. Så en dag så hade även den andra smält! Kan man verkligen inte köpa kvalité på utförsäljningsrea längre? Så numera lyses nedre hall upp av en simpel glödlampa som hänger direkt i en sladd.. ser inte direkt tjusigt ut. Men Johan och jag har inte hittat en lampa vi gillar i rätt prisklass. Ska jag vara riktigt ärlig så har vi inte orkat leta så värst heller. Men det stör mitt estetiska sinne att hallen (som alltid lyder under totalt kaos) har en sån fruktansvärt ful belysning!
  • Stegpall till köket. Det här är egentligen inte en ekonomiskt fråga utan mest en tidsfråga, jag nöjer mig i allra högsta grad med Bekväm som finns på IKEA, faktum är att jag ser fram emot att få måla den så den matchar kökets färger. Men vi har inte riktigt fått tid över till ett IKEA-besök och Johan vill inte åka om vi inte har fler ärenden än en pall och fler ärenden innebär att låta mig gå lös i shoppingcentrat På gränsen och så är vi tillbaka på den ekonomiska frågan igen.. Planen att laga den befintliga pallen har gått lite si och så, egentligen behöver jag ju bara en planka, såga till, limma/skruva och så lacka men tja... jag har inte kommit så långt än och jag vill fortfarande ha en IKEA-pall (egentligen så vill jag ha två.. en till arbetsrummet med då någon har staplat saker ända upp till taket).
Så om någon känner att den vill ge mig/oss saker någon gång och inte vet vad.. Håll till godo! Utöver det så drömmer vi om en ny bil (helst en som bara har de hålen som ingår vid produktionstillfället) men den räknar jag med att vi får köpa själva.. Dax att skriva den där bästsäljaren snart tror jag..

    Inga kommentarer: