tisdag 15 februari 2011

Klarinettreparation

Okej, på STORK bestämde sig min kravallklarinett att tappa en puta, jag som hade stenkoll spelade i alla fall (någon annan får avgöra huruvida det lät bra eller ej..). Sedan dess har jag haft som mål att fixa klarinetten men tja.. tid är inte min vän och har inte varit på väldigt länge och då min arbetshörna är grymt svårtillgänglig så har jag skjutit upp det och skjutit upp det.

Men nu ska ju jag åka på INK och då vill man gärna ha ett fungerande instrument med sig och finklarinetter får vackert stanna hemma när det är sådana aktiviteter.

Sagt och gjort, igår kväll så kombinerade jag att titta på Top Model med att skruva loss all mekanik på klarinetten, olja in träet och slutligen rengöra all mekaniken. Under denna process spetsade jag mig förstås på en av fjädrarna. Inget klarinettpysslande är komplett utan blodspillan. Sedan skulle ju också gelac-resterna bort så jag kunde sätta dit en ny puta. När brännaren åker fram så bränner man sig.. För tja.. mekaniken är ju av metall.. metall leder värme.. summasummarum bränd Anna! Det bästa är att man inte lär sig efter första gången utan upprepar det sisådär en trefyra gånger.
Massor små olika delar!
Inoljad klarinett ska ligga över natten och suga åt sig så idag så började putsandet att få bort överflödig olja och sedan skruva fast mekaniken igen. Det här tar sin lilla stund med för alla skruvar ska ju oljas innan man drar åt dem. Det är nu det blir spännande med, precis när man fått fast allt på underdelen så görs upptäckten att det klickar.. En klarinett ska inte klicka.. Det betyder att det fattas kork i en kopplingen, den korrekta kopplingen identifieras snart och givetvis krävs det att man skruvar bort fyra delar innan man kommer åt rätt!

Annars var ju det stora den tappade putan på överdelen, så fram med brännaren igen, värma gelac, i med ny puta och så sedan skruva fast all mekanik igen. Men inte tar det slut här! Ett putbyte går aldrig felfritt, utan när allt är på plats så måste man vinkla in den så den håller tätt och slår rakt. Så bara att värma på igen och hålla på och trycka tills det slutligen verkar bra.
Fin och oljad!
Sist men inte minst provspelas klarinetten! Allt verkar fungera finfint och den glänser vackrare än på länge! Förhoppningsvis har jag tid att olja finklarinetten inom närmaste framtiden, det är kalla tider nu, klarinetter gillar inte kalla tider, då vill de pysslas om.

Någon kanske lägger märke till att det fattas en del, mina munstycken är av plast och behöver därför inte samma rigorösa behandling som resten av klarinetten.

Inga kommentarer: