måndag 28 december 2015

Lilla familjens julfirande!

I år körde vi den nedskalade lilla versionen av julfirande och efter lite kollräkning av hushållsekonomin kan vi konstatera att något rekord i julhandeln kan man knappast anklaga oss för att ha bidragit till.

Vi gick in i julhelgen med ett evinnerligt snörvlande så när jag hade mina dubbla gudstjänstspelningar på fjärde advent så låg tyvärr Johan hemma och hostade i kapp med Emma.. Dock kryade alla på sig tillräckligt för att vi för andra året i rad kunde åka iväg och springa Tomteracet dagen före julafton! I år var det dock jag som tävlade och Johan fick det ärofyllda uppdraget att springa med Emma.. De försökte köra så mycket som möjligt mellan de olika deltävlingarna för att minimera risken för kollisioner. Emma tyckte dessutom att det var så himla roligt att stämpla så det blev rätt så många stämplingar på en del kontroller. Själva orienterandet var det mest Johan som fick stå för. På kvällen var vår lilla tjej så utmattad att hon däckade fullständigt direkt efter middagen. Det är hårt att vara orienterare..
Sista kontrollen!
Nåväl, medan Johan och Emma sov så föll jag hårt för stereotypen vad mamman gör kvällen innan julafton, jag städade undan det sista i vardagsrummet, pysslade i ordning julträdet (på grund av vår lilla klåfingriga tjej så valde vi bort traditionell julgran i år, det hade helt enkelt inte funkat), la fram julklapparna (efter att ha sorterat ut Johans födelsedagspresenter ur högen) och kom förstås inte i säng förrän sisådär tre timmar efter planen. 
Julträdet!
Men det fanns ju tid att sova på morgonen lite! 

Eller hur.. Så fort Johan kom hem från jobbet så vaknade jag ju förstås så vi åt frukost ihop och han fick sina födelsedagspresenter och lagom till Johan skulle somna vaknade Emma.. Jag lyckades klämma in dryga 15 minuters tupplur efter frukost innan ett illvrål hördes och en viss liten person visade sitt stora missnöje över att bli tvångskommenderad till sängen en stund innan förmiddagsfikat. Så vi tryckte istället i oss ett äkta julfika innan vi gick till kyrkan. Förra året var ju Emma och jag med i julspelet men nu gick vi till vår närmaste kyrka istället där de har ett dockspel på julafton. Mycket spännande för en liten tjej som omedelbart sprang fram för att undersöka närmare. Det blev lite flängande fram och tillbaka och två gånger fick jag slita undan Emma från ett, i mitt tycke ganska illa placerat, värmeljus. Men det var massa musik och Emma verkade stortrivas. Efteråt fick jag till och med ett tack för att vi varit där från en äldre kyrkobesökare, "det är så härligt med barn i kyrkan.."

Sedan hemåt för jullunch som också var något nedbantad, fast omedvetet lite mer än planerat då jag totalt glömde bort doppet så det åt vi på juldagen istället. Emma inhalerade snabbt som bara den ett antal potatisar och efter lunchen var det fullständig jullunchkoma fram till "Kalle Anka".

"Kalle Anka" tröttnade Emma på omedelbart och började leka istället medan jag och Johan såg klart. Julkalendern har gått bra att se men när det gäller tecknade saker så är det bara "Spöket Laban" som duger, absolut inget annat. Johan har testat en hel del av utbudet på Netflix men inget annat funkar. TV är helt enkelt inte så spännande än så länge.

Innan vi gick vidare till julklappar så fikade vi lite och då jag för andra året i rad hade högläsning ur vår valda julsaga så antar jag att det är tradition nu. En del läser Dickens, vi läser Gardell! "Mormor gråter" ska det vara förstås.
Julklappshögen.
Julklappshögen hade jag placerat på bordet i vardagsrummet så lilla klåfingret inte skulle komma ut, det funkar typ bara nästan men alla låg kvar i alla fall.. Den nedskalade julen till trots så låg det ett helt berg på bordet. Min mamma lämnade över lite klappar när hon var här vid första advent och Johans familj hade skickat lite så vi "skulle ha något att öppna på julafton". Så summa summarum: ett berg! Jag hjälpte Emma att öppna det första paketet och sedan lekte hon med den boken under tiden som vi öppnade resten av hennes julklappar för öppna paket var tydligen totalt ointressant. Årets tema var helt klart böcker. Emmas klappar dominerades av böcker och även Johans och mina avsevärt färre julklappar så var det också läsbara saker som var mest förekomna. Vilket var perfekt! Emma älskar böcker just nu och hon har "läst" intensivt i sina julklappsböcker mest hela tiden, helst en tre, fyra stycken samtidigt. Böcker är det bästa!
"Varför ligger mina klappar på bordet? Jag vill läsa nu!"
Mina julklappar.
Johan och jag fick lite gemensamma klappar med.
Efter julegröten så rundade vi av julafton med att se "Tomten är far till alla barnen", riktigt långt ifrån den sorts jul som vi firade i år.

Det var vår lilla jul det!

Inga kommentarer: