tisdag 17 februari 2015

Idag är dagen jag tog makten över förbannelsen!

Många mindre lyckade och en hel del riktigt tråkiga saker har inträffat på min födelsedag genom åren vilket ledde till att jag faktiskt drog slutsatsen att det vilade en förbannelse över dagen. Så därav att jag fattade beslutet för sex år sedan att inte längre fira födelsedagar överlag. Nu fick det ändå bli vissa avvikelser från den planen, till exempel fortsatte jag att uppmärksamma jämna födelsedagar och det på ett bra vis med. En av mina dolda talanger är nämligen just födelsedagar. Jag är bra på dem. Jag är bra på att lägga datum på minnet och jag har en förmåga att komma på personliga och genomtänkta firanden. Det är en ganska så otacksam egenskap för man får aldrig tillbaka i samma utsträckning som man ger. Vilket förstås kan vara lite trist emellanåt. Så när jag redan hade en dag med dåliga vibbar så la jag ner helt i hopp om att bryta förbannelsen.

Men eller hur liksom... man kan inte lura ödet så där. Eller vad sägs om när jag skulle ta tåget till Trondheim med avresa på födelsedagskvällen? Den tillfälliga köldknäppen orsakade både inställda och kraftigt försenade tåg så efter en sådär sju timmars "resa" befann jag mig på fortfarande på stationen i Boden.. Jag kom visserligen fram till Trondheim till slut - åtta timmar senare än beräknat!

Året efter drog jag till Stockholm och vaknade på morgonen med universums värsta huvudvärksattack som inte släppte på hela helgen. Så jag tillbringade dagarna kraftigt medicinerad samtidigt som jag försökte hålla humöret uppe på pub och studentorkesterevenemang för vem vill vara tråkig kamrat när grabbarna så snällt tog emot mig som gäst under helgen?

För två år sedan visade sig för första gången på länge positiva vibbar. Jag räknar det som kvällen då jag bytte orienteringsklubb i och med att det var årsmöte då och jag och Johan för första gången presenterade oss för våra nya klubbkamrater. Och förra året förstod jag ju att det var sista gången jag kunde strunta i min födelsedag. För jag måste fylla år igen, Emma kan inte växa upp i en värld där mammor inte fyller i, det är ju fullständigt ologiskt!

Att trolla bort sin födelsedag visade sig dock vara väldigt enkelt, jag bara dolde den på Facebook och vips så är det nästan ingen alls som kommer ihåg en! För vi blir allt latare och har svårt att minnas det som inte alla våra appar och nätverk påminner oss om. Men lika lätt kan man trolla tillbaka den.

Så med buller och bång har jag återtagit min födelsedag som dessutom sammanföll med både fettisdagen och pannkakans dag! Så idag har det svullats!

Vardagen lägger sig visserligen i så jag har också kört nio maskiner tvätt och svurit över omöjliga fläckar bestående av morotspuré (varför o varför skulle hon kräkas just på min Astérix-tröja?) men annars har det varit full rulle och mycket onyttigt på agendan!

Min ursprungliga plan var att ta första semlan till frukost, Johan hann dock glömma bort det och gjorde vanlig frukost.. Men det blev presentöppning i alla fall. Tydligen för hela familjen.. Svärmor tyckte att alla "barn" skulle ha presenter så både Johan och Emma fick också varsin gåva och Johan hade inte kunnat motstå frestelsen när han var på stan utan passade på att utöka Barbapappa-kolonin som bor i Emmas säng. Men det är klart, det är ett tag till Emmas födelsedag och alla andra får ju faktiskt presenter på Johans födelsedag så varför inte?
En liten hälsning från svärmor - mycket passande ett presentkort till sportaffären!
Mycket logiskt tyckte Johan att den här boken sa rakt ut att den ville följa med hem.
Första semlan intogs istället till förmiddagsfikat - vilket Johan därmed krävde att bli väckt till. Det visade sig att Johan drabbats av beslutsångest när han skulle hitta en present till mig så jag fick ett paket till att öppna!
Mums!
Inspiration inför framtiden!
Lunchen är mitt ansvar nu när Johan jobbar så han kan få sova lite längre och då pannkakor är min paradrätt och det var pannkakans dag så tja.. jag gräddade förstås en omgång pannkakor och plättar!
Pannkakans dag får man inte missa!
Sedan övergav jag Johan med disken och tog med mig Emma till kyrkan för stickcafét (jag hann faktiskt sticka två rader med!) där det dagen till ära bjöds på semlor! Så klart! Så dagens andra semla slank ner i trevligt sällskap.
Även semlor som jag inte bakat själv gick ned - fast det är ju allra godast med varm mjölk och kanel!
Planen att åka skidor (vilket nog hade behövts med tanke på allt gottegott) fick justeras på grund av akut trötthet så istället blev det lite eftermiddagsfika när vi kom hem igen - en till semla såklart!
Semla är likvärdigt med en skidtur inte sant?
Johan började sedan fixa med den utlovade trerättersmiddagen och när förrätten var serverad så började han smussla och bete sig - han hade en till present till mig! Efter soppa följde älgfärsbiffar. Sedan tog Johan hand om disken medan jag försökte komma ikapp med vikandet av tvätt så våra magar fick chansen att skapa plats åt efterrätten.
Tomatsoppa till förrätt.
Boken kom varmt rekommenderad - och så gillar jag ju att följa skidskytte!
Älgfärsbiffar till huvudrätt!
Efterrätten ja.. det såg länge mörkt ut på den fronten. Hemglass tog ju tillbaka min favorittårta i sitt sortiment i somras men vi missade när hemglassbilen passerade här senast och den har tydligen ganska så gles tidtabell just nu. Så jag testade deras nya beställningsfunktion. Om man beställer för minst 250 kr så kör de ut gratis på överenskommen tid. Men när det gått en vecka och den utlovade kontakten skulle ske "inom några dagar, lokala avvikelser kan förekomma" så började jag misströsta. Men igår lunch ringde min räddare i nöden och stod redo att leverera min tårta (+ lite annat som behövdes för att nå upp till minimitaket, nu har vi glass så det räcker ett bra tag). Så precis som när jag var liten så var det en marängcup som blev födelsedagstårtan. På tok för mycket tårta för endast två personer att klämma i sig - så det gjorde vi!
Samma glasstårta som förr! Hög nostalgifaktor!
Däremellan så åkte förstås Carcassonne - the Castle fram, ett litet parti brädspel på födelsedagen är aldrig fel. Såvida inte ens man har fräckheten att med nöd och näppe vinna för då kräver man revansch och dominerar stort! Rätt ska vara rätt!
Notera mitt inte alls pyttelilla husbygge i mitten!
Emma uppskattade vare sig att vi åt tårta eller spelade spel då det innebar att spännande saker pågick på bordet och hon fick sitta i sin stol som stod på säkert avstånd från både tårta och spel..

Det finns några plättar över som kan bli ett gott kvällsfika.. eller ska jag göra plats för en liten semla till? Hur som så har det här varit en väldigt bra dag, i år var det jag som vann över förbannelsen!

Inga kommentarer: