söndag 22 februari 2015

Familjehelg med pyssel!

Det var i alla fall planen inför den här helgen. Vi skulle umgås hela familjen på hemmaplan och pyssla med Emma-projekt. Mysigt och trivsamt helg enkelt.

Men under fredagseftermiddagen började Emma snörvla och en temperaturtagning senare var febern ett konstaterat faktum. Så under större delen av helgen har Emma befunnit sig i antingen min eller Johans famn då hon har skrikit otröstligt så snart vi försökt lägga ner henne. Så alla våra fina pyssel vi skulle göra..? Och allt annat vi skulle få gjort? Kanske inte fullt så mycket.

Emmas babybok har inte ens blivit framtagen ur bokhyllan, den som vi skulle komplettera så vi var helt i kapp. Nu ligger vi (jag) dock inte fullt så långt efter då vi (jag) prioriterat att fixa med den lite då och då just för att vi (vi=jag) inte kommit igång med det stora ordentliga albumet än. Men så länge det pysslas med babyboken så blir det ju något slags album i alla fall.

Och det där avgjutningskitet som vi köpte i höstas för att få fina gipsavtryck av händer och fötter, ja både händer och fötter har ju växt och inte har det blivit något än. Men nu tröttnade jag på att det inte blivit av så ett tappert första försök blev det till slut - och vi kan konstatera att hennes händer och fötter var för stora för att alla rymmas i en tavla. Så det blev två fötter och en hand och den andra handen som en del av mönstret på ramen.

Det blev ett ordentligt samarbete där Johan hjälpte till att hålla Emma när hennes händer och fötter skulle ner i formdegen. Allt annat (inklusive att ge Liten ett bad efteråt för att få bort alla eventuella saltrester från degen) gjorde jag. Det är väl det som kallas lagarbete?

Nåväl, det blev inte fullt så bra avgjutningar som vi tänkt oss men nu vet vi vad vi ska tänka på till nästa gång (när jag gör allt igen..?). Johan sa ju själv här på eftermiddagen när jag satt i köket och filade som en galning för att få avtrycket att rymmas i ramen (en av lärdomarna är att komplettera plastformen med en mer stabil ytterram så vi (jag) slipper fixa så mycket efteråt för att kunna montera i ramen) att det var kul det här att göra gipsavgjutningar.

Det är roligt att pyssla, jag har massa roliga saker jag samlat på mig genom åren som nu kommer till användning. Och det blev rätt så bra ändå.. man ser ju faktiskt vad det föreställer!
Litens feber då? Jo, den har hoppat lite upp och ner under helgen och hon är fortsatt snuvig men verkar lite piggare ändå. Och använder just nu finmattan som snuttefilt.. Men alla vet vi ju att tummen smakar bättre om man har något att hålla i samtidigt som man smackar!

Inga kommentarer: