fredag 16 maj 2014

Röstad och klar!

Det så kallade supervalåret är minst sagt en mardröm.. partierna är otydliga i sina budskap, alla medier bara diskuterar antingen det senaste stöket när Sverigedemokraterna försökt hålla torgmöte alternativt ännu en protestgrupp som bildats vars huvudsakliga syfte verkar vara att hindra medborgare från att få ta del av Sverigedemokraternas valmanifest. Oroväckande ensidigt och odemokratiskt i mitt tycke.

Absolut alla medier gör valkompasser, sedan går någon "förstå-sig-påare" ut och kritiserar valkompasserna för att förenkla för mycket och därmed vilseleda väljarna. Gärna en krönikör från samma tidning som tidigare publicerat en valkompass..

Huruvida brevbärarna gjort slag i saken att missköta sitt jobb och vägra dela ut Sverigedemokraternas valmaterial tänker jag låta vara osagt, precis som alla andra partier så satsar förstås SD i första hand på de områden de tror kan generera röster vilket kanske inte är hos oss. Dock slog det mig idag att vi som bor i en kommun där Socialdemokraterna har egen majoritet har faktiskt bara fått valmaterial från just Socialdemokraterna i posten. Piratpartiet gick runt och delade ut själva. Är det nu man ska bli paranoid och misstänksam mot sin brevbärare att han inte delat ut allt? Nu har jag visserligen extraknäckt i sorteringen hos Posten så jag vet att man knappast har tid över att gå igenom posten när den sorteras så jag tror inte något sådant har skett i vårt område i alla fall.

Själv tyckte jag de flesta partier var hopplöst likasinnade så jag fick bryta ner valet systematiskt:
  1. Plocka borta de partierna vars ideologi står på kollisionskurs med min och därmed verkligen är omöjliga att rösta på.
  2. Detaljstudera de fyra finalisternas valmanifest, jämföra sinsemellan och grubbla lite mer.
  3. Älta och grubbla över de två slutkandidaterna och bolla tankar och idéer mot Johan (som för länge sedan bestämt sig vad han skulle rösta på).
  4. Efter en sista god natts sömn konstatera att även om stora delar av valmanifesten var lika så fanns det ändå vissa avvikande punkter som talade för det ena partiet framför det andra.
  5. Gå och förtidsrösta på universitetet!
För det är ju Silva League på valdagen.. det sista vi vill tänka på efter en lång dag ute i Bälinge är att släpa oss till vallokalen. Så nu är vi röstade och klara!

Inga kommentarer: