lördag 3 maj 2014

I valet och kvalet

Vi är alltså mitt inne i ett pågående så kallat supervalår. I praktiken innebär det förstås att vi ska rösta både i EU-valet nu i maj och i vårt egna val i september. Så självklart svämmar alla tidningar över med olika valkompasser som ofta innehåller felformulerade och missvisande frågor i vilka man har försökt förenkla det bakomliggande allvaret. Klassikern är att ställa frågor i stil med hur man ser på "vinster i välfärden" när frågan kanske snarare borde uttryckas som "vinstuttag i välfärden". Två snarlika men ändå väldigt olika frågor som jag alldeles för ofta ser blandas ihop. Vinster i en verksamhet är ett naturligt inslag för att man ska kunna göra investeringar och utveckla sin verksamhet. Vinstuttag däremot är något helt annat då det handlar om att verkligen plocka ut pengar ur en verksamhet. Media slarvar enormt mycket på den punkten vilket är väldigt oansvarigt för det riskerar att många osäkra väljare kan ledas fel.

En annan populär fråga är huruvida alla kommuner borde ta emot flyktingar (här ska du passa dig för hur du svarar för det här påverkar starkt vilken position Sverigedemokraterna får i din svarsprofil). Jag bor själv i en kommun som meddelat att man måste bromsa mottagandet för det finns helt enkelt inte bostäder. Idag är situationen kaotisk varje höst och många studenter hoppar av och ger upp för att de flera månader in på terminen ännu bor på vandrarhem eller sover på en soffa. Att en sådan kommun då är skeptisk till att öka sitt flyktingmottagande blir naturligt för vilka lägenheter ska trollas fram som boenden? Betyder det att min kommun är främlingsfientlig eller bara realistisk kring en svår bostadssituation? I flera kommuner i Sverige så ställs redan olika grupper mot varandra i kamp om bostäderna - vilket säkerligen också kan förklara Sverigedemokraternas framfart på flera håll.

Själv så har jag fått blandade resultat när jag kikat in på de olika valkompasserna, en del överraskningar har dykt upp men samtidigt mycket väntat. Jag vet ungefär var jag står politiskt även om jag ännu inte är helt säker på vilket (eller vilka, man måste ju inte rösta lika i de olika valen) parti som förtjänar min röst.

För den osäkre väljaren så är min rekommendation ändå väldigt enkel.
  •  Försök identifiera vilka som är dina hjärtefrågor och se hur de olika partierna resonerar kring dessa.
  • Gå sedan vidare och undersök om det finns några viktiga frågor där partierna du sorterat fram har åsikter som helt går emot vad du tycker känns rätt.
  • Avslutningsvis fundera över de olika partiernas genomgående ideologi, känns en röst på det partiet verkligen logisk just för dig?
Avslutningsvis, var öppen mot dina medmänniskor! Jag upplevde det som väldigt beklämmande hur folk vände tidigare vänner ryggen efter förra valet efter att ha hört vad de röstat på. Jag tycker det är fruktansvärt när jag ser tydliga hån gentemot andra partier än "sitt egna" på Facebook. Jag verkligen avskyr alla dessa hatsidor mot olika partiledare som finns och ännu värre känns det att se vänner gilla dessa. Kom ihåg att vi är individer, vi har olika bakgrunder och erfarenheter. Lyssna på varandra och försök förstå istället för att håna och förkasta den som inte delar din exakta politiska ideologi. Jag har egen erfarenhet hur jag på en enskild punkt varit helt överens med en person som stod långt ifrån mig politiskt. Vi ville samma sak - men inte av riktigt samma anledningar. Det finns i Sverige gott om par bland politiker, både inom partier men också över partigränserna. Om de som jobbar politiskt kan vara vänner och till och med partners med någon som inte helt delar deras politiska syn - nog kan vi "vanliga" människor vara det med. Johan och jag har tidigare inte röstat på samma parti och väldigt lite talar för att vi kommer göra det i år heller. Men det spelar ingen roll, vi är öppna och pratar gärna politik här hemma och vi accepterar både varandras olikheter och likheter.

För övrigt är det tydligt vilka partier som mobiliserar hårdast just nu. Socialdemokraterna har redan varit förbi vårt område och knackat dörr och Piratpartiet har delat ut flyer. I övrigt har det varit rätt så stilla men nu borde röstkorten komma i lådan snart och samtidigt lär partierna vakna på allvar. Det väntar antagligen några intensiva veckor framför oss.

Inga kommentarer: