torsdag 13 december 2012

Julstäd, julstäd och mera julstäd!

I år har julstädningen (och också julpyntningen kommit lite i skymundan), vi har helt enkelt haft bristande energi för att orka bry oss. Några bitar har dock inneburit ofrivillig städning - som när digitalboxen la av och jag passade på att dammsuga och damma TV-möbeln när jag ändå höll på och krälade runt och stökade där.

Men bit för bit ska det bli rent, Johan har ju faktiskt lovat mig en städad lägenhet till jul - även om han nyligen modifierade om löftet till mer städad... Vad nu det innebär.

Innan det var dags för julkonsert igår (se Kultur à la Arga Anna) så slog vi i alla fall till och klippte Johans år - vilket är startskottet för en badrumsstädning. Egentligen är hela städningen Johans jobb då det är villkoret för att jag ska klippa honom. Men nu var jag snäll och hjälpte till med dammandet av hyllor och skåp då det är mest mina saker där och han omöjligen skulle lyckas ställa tillbaka allt på dess rätta plats.

Samtidigt passade jag också på att städa hallen = dammsuga upp ett helt grustag! Jag försökte också organisera hatthyllan och skohyllan något. Bara för att upptäcka att om skorna inte står i hallen så får de helt enkelt inte plats någon annanstans för klädkammaren är full! Jag har försökt begränsa mitt skobestånd och inte automatiskt ersätta uttjänta skor med nya men det är främst Johans skoinnehav som ökat under det senaste året och vår träningssatsning har också den inneburit fler skoinköp. Jag har en plan på omorganisation av klädkammaren som eventuellt kan leda till mer skoutrymme - i dagsläget så åkte flera par skor ner i skokartonger som sedan bara staplades på varandra men det är inte den smidigaste lösningen.

Idag följde jag upp förra veckans kyl- och frysstädning med en rejäl skåpinventering och en uppdaterad lista. Som utlovat så ska vi ha bättre koll på vad vi har hemma och Johan har lovat att dokumentera vad han tar ut och in ur skåpen. Min plan är nämligen att har man mer koll på vad som finns hemma så blir det färre produkter som blir för gamla och det blir lättare att planera sina måltider. Sedan ska man förstås inte bortse från faktumet att jag är för kort för att se vad som finns i skafferiet och då underlättar en inventeringslista rejält.

Även frysen har fått en lista (även om den inte är ifylld än) så inget ska bli bortglömt där heller och man ska slippa öppna och rota runt när man planerar veckomenyn. Jag måste dock erkänna att jag är lite tveksam till att den kommer fungera mer än som ämnesindelning av hyllorna..

Inga kommentarer: