onsdag 5 december 2012

Männen i mitt liv.

Det är inte ovanligt att familjemedlemmar delar på högtidsdagar, barn får ofta namn efter släktingar och så. Min släkt är givetvis inget undantag, det finns också flera fall av namnsdagar som sammanfaller med en annan persons födelsedag. Nu firar ju jag dock inte födelsedagar längre i någon större utsträckning - vilket jag märkt lett till bieffekten att jag inte längre kommer ihåg hur gammal jag är när folk frågar! Kanske lite pinsamt att behöva fundera på den frågan men så är det.

Min familj utökades ju givetvis med Johans släktingar men intressant nog blev inte högtidstillfällena så överdrivet många fler. Idag är en sådan dubbeldag. Min lille sötnos hade ju namnsdag och turligt nog hörsammades min önskan om post och han hade mycket riktigt fått ett namnsdagskort från svärmor. Dessutom hade någon lömsk person smugit ner ett stort frankerat brev i brevlådan så han fick öppna flera brev i sängen!

Men det är inte bara Johans dag. Det här var min morfars födelsedag, för hela 99 år sedan skådade han vintermörkret för första gången. Nu kommer dock firandet att få stanna vid ett tänt ljus på graven i helgen.
Av alla presenter jag gav morfar så var det här den han använde mest, den satt på hans nyckelknippa ända tills han flyttade in på boendet och inte längre hade egen nyckel.

Inga kommentarer: