tisdag 25 december 2012

Julafton

Med stor möda tog vi oss upp på julaftons morgon. Jag hade sovit dåligt då jag sent på kvällen vid närmare undersökning av mitt sår under hälen förstod att anledningen till att belastning gjorde så ont var att det faktiskt fanns ett främmande objekt fastkilat i fotsulan. Så istället för säng blev det hemmakirurgi i badrummet och med hjälp av rakblad, nagelknips, pincett och nål lyckades jag lirka ut en 2 mm stor glasbit som uppenbarligen var boven. Tyckte väl att det gjorde onödigt ont när jag klev till på mattkanten i sovrummet efter bion i lördags men då jag hittade ett vasst grus på golvet så drog jag helt klart en felaktig slutsats om boven i dramat. Försök att komma till sängs efter att ha hackat i sin egen fot? Det tog sin lilla stund att somna om man säger så.

Johan å sin sida drabbades förstås av försening på jobbet och kom inte hem förrän sent på morgonen och stupade ned i säng ombytt till sina mjukiskläder (av hänsyn till mig för en kall vinterkropp som försöker gosa och suga i sig värme är fan inte mysigt att vakna av).

Men men, upp kom vi i alla fall och frukost blev det innan vi begav oss till Porsö kyrka för samling kring julkrubban. De hade möblerat om i kyrkan sedan vi gifte oss, bänkarna var nu vända åt sidan mot tidigare. Det var lite luftigare och ljusare men samtidigt känns det lite avigt att komma in från sidan istället för bakifrån som är brukligt i kyrkor. Det var faktiskt en hel del folk där i blandade åldrar. Johan hade gett mig klartecken att knuffa på honom i fall han skulle somna, men det var ju bara 40 minuters gudstjänst som egentligen bara var julberättelse och sånger så inga direkta problem att hålla sig vaken. Johan mumlade lite efteråt om att kantorn måste jobbat på ackord då flera av psalmerna gått i kreativa tempon och framför allt varit lite svajiga tempomässigt.

Mordiske Johan ska skära upp skinkan.
Efter kyrkan tog sig Johan en tupplur som förstås blev dubbelt så lång som planerat och det blev stressigt att få klart jullunchen som vid det här laget försenats till Kalle Anka men å andra sidan åt vi lunch framför TV:n förra julen med så det är väl en tradition i sig. Juldoppet såg också till att följa traditionen att i själva verket bli brödmos i tomatsås - precis som det ska vara!

Jultallrik!
Som alla andra upprördes vi förstås över omklippningen i Kalle Anka, eller kanske inte, vi mest konstaterades att ska alla de gamla Disney-filmerna klippas om för att passa in i dagens moderna samhälle så kommer det inte bli mycket kvar.

Efter maten och Kalle gick vi över till julklapparna, vi bar över klapparna från byrån de legat på till TV-bordet och höll julklappsöppningen där. En sortering av klapparna visade att Johans hög på egen hand var större än min och den gemensamma tillsammans! Överlag var klapparna dock något färre i år men det hade vi räknat med. Förra året gick vi lite banansas i shoppingen vilket vi bestämt oss för att inte göra i år. Samtidigt hade vi också meddelat de som frågat oss om vad vi ville ha att vi egentligen inte behöver något, vilket är sant - vi har inte plats! Men tänk gärna lite extra på oss den dagen vi flyttar till hus.. då tar vi gärna emot alla försenade presenter.
Johans till vänster, de gemensamma i mitten och mina till höger.

Johans hög bestod till större delen av mjuka klappar och jag hade mina tre hårda paket framför mig. Måste säga att nu är jag nog nästan nere på minimumet i klappväg. Av mina tre hårda paket så var två stående julklappar.. Jag fick i alla fall:
  • Astronomisk kalender 2013 av mamma
  • Yo Mans Ximen Naos och hans sju liv av Johan
  • Astérix: La Serpe d'Or av mamma
Sedan fick vi också några gemensamma klappar (som jag fick öppna för att väga upp snedfördelningen):
  • Väggalmanacka i tyg av mamma
  • Champagnekorkstomtar av mamma
  • Bio-pengar av Johans mamma
  • Klädpengar av Johans mamma
Väggalmanackan krävde lite pyssel innan vi hittade en plats på väggen som fungerade för den. Vi är som sagt vad något trångbodda numera = vi har för mycket jäkla prylar!

Johan fick då som sagt vad massor av paket, som den här stora chokladasken av en tant på hans distrikt, det var för övrigt bara en av tre julklappar som han fick av prenumeranterna. Nog är tidningsbudet uppskattat. Själv hängde jag ut en påse pepparkakor till killen som kör vårt område, man bör uppmärksamma de som jobbar på julafton. Överväger starkt att nästa år svänga förbi räddningstjänsten med en burk eller ask av julgott.
Chokladasken! Massa med fylld choklad.
Johans och hans mjuka klappar då? Tyvärr hann jag inte pyssla klart med några små överraskningar till Johan så det får bli framöver istället men han fick en fyra par färgglada strumpor från LÅ socks (några lokala killar som startade upp och satsar på kvalitetsstrumpor i roliga färger) och så årets onödigaste julklapp: Barbaskön!
Är de inte söta så säg?
Resten av kvällen bestod mest av mat- och sockerkoma, vi såg på film och spelade lite Othello (jag vann både gånger trots vad som höll på att bli ett ödesdigert misstag) och Carcassonne: the Castle (jo jag vann där med..).

Det var vår jul det, ute var det kallt (-22 grader) och snöigt.

Julgröten hann vi inte med så den blir det till middag idag istället!

Inga kommentarer: