lördag 29 december 2012

Panda cam!

En liten gullig video på en tidnings hemsida så hittade jag fram till min nya favoritsida, panda cam från San Diego Zoo! Så sisådär 10-15 gånger om dagen kikar jag in och ser vad den söta babypandan och hans mamma hittar på. Roligaste hitintills var häromdagen när mamma panda låg och sov och babypanda klättrar upp och ner, fram och tillbaka över henne gång på gång på gång. Det var något så klassiskt över det hela, den stackars föräldern som försöker sova och ungen som vägrar lämna den ifred.

Panda cam verkar visa tre olika vinklar av pandahägnet, den mest underhållande är faktiskt inne från hålan de sover i. I skrivandets stund är kameran i taket nästan dold då mamma panda sitter och mumsar på en enorm bambukvast medan baby panda sover stilla.

För den som inte vet det så är pandor mitt favoritdjur sedan riktigt unga år (jupps, kommer faktiskt före tigern). Allt började förstås med en trogen följeslagare i form av en gosedjurspanda och har genom åren varierat i styrka. Men för den som varit här så är sovrummet extremt tematiskt (Johans enda bidrag till inredningen är den plastsax som hänger på hans garderobsdörr), på väggen finns det fyra pandatavlar och en pandaaffisch. När sängen är bäddad (vilket visserligen inte inträffar så ofta) så ligger det egensydda pandaöverkastet på med tillhörande två kuddar. På byrån står sedan pricken över i, mina konstverk från kursen "Skapande verkstad i bild och slöjd", nämligen två pandafigurer, den ena i trä och den andra i lera. För att säga det själv så är de himla fina!

Många är åren jag haft pandor som väggalmanacka  (de andra åren har jag oftast haft astronomialmanacka istället). Så när jag hittade den här underbara sidan och regelbundet får min pandados uppfylld så vaknar ändå lusten i mig att radikalt byta ut mitt nuvarande liv mot ett som pandaskötare på pandacentret i Kina (som jag förstås såg en dokumentär om under hösten och omedelbart ville flytta dit - strunt i petitesser som att jag vare sig har djurskötarutbildning eller kan mer än några få ord kinesiska). Jag sansade mig förstås igen (åtminstone för tillfället) men det är nog på tiden att börja planera för den där Kina-resan jag alltid velat göra och åka till mina älskade pandors hemland.


Inga kommentarer: