tisdag 4 december 2012

Teknikens underbara värld..

I lördags när Johan var i väg på snapsfest och jag myste i soffan så gav sig vår digital-TV-box ifrån sig en dödsryckning och allting hängde upp sig. Jag försökte givetvis starta om den multipla gånger. Boxen har hängt sig tidigare men jag anade snabbt att det här var en faktisk hårddiskkrasch. Där slutade min kväll rätt så abrupt och överlag försvann rent allmänt orken. Vid tillfället för kraschen hade vi 42 filmer och program inspelade som vi ännu inte sett.

På söndagen medan jag var mest håglös (även om jag i alla fall fått igång den gamla värdelösa boxen så man i alla kunde se något alls på TV) började Johan pilla med boxen. En 4 år gammal elektronikpryl inköpt på OnOff täcks knappast in av någon garanti eller går smidigt och billigt att lämna in för lagning. Så Johan gjorde vad en elektroniktok gör bäst - skruvar isär! Så i några dagar har han pillat, surfat, blåst ur, installerat om, börjat om från början och haft sig. Under den här tiden har det ordinarie hushållsarbetet och julpyntandet blivit åsidosatt men i morse så kom beskedet! Johan hade fått igång boxen igen! Den har klarat de första testen så nu återstår att se om det funkar i längden.

Våra 42 inspelningar då? Efter att ha tvingat Johan att börja om från början så konstaterade han till slut vad jag redan misstänkte från början, att filerna var trasiga och därmed förlorade. Så vi får väl se hur det går för oss med serierna vi försöker följa.

Inga kommentarer: