måndag 31 december 2012

Årskrönika med framåtblick!

Jag har inte riktigt traditionen att sammanfatta det gångna året och komma med storslagna nyårslöften, mest för att båda sakerna deprimerar mig. Jag vill så mycket med livet men når inte alltid ända fram. Jag tänker ändå lyfta fram några höjdpunkter från det gångna året. Den största av de alla tar jag med mig in i det nya året.

För 2012 var året jag återupptog orientering! 

Egentligen började det redan i våras när SVT sände direkt från orienterings-EM i Dalarna, alla som påstått att orientering inte är en TV-sport borde då ha blivit övertygad, stafetterna slutade med rafflande nagelbitare när några av sändarna gick ned.
Sedan var det var ju ett vedervärdigt väder när jag sprang nationaldagssprinten i somras och Johan som tappert följde med som publik fick väl inte den mest positiva bilden av en idrott som man frivilligt utövar i skogen oavsett hur mycket regn det vräker ner. Men det var där och då, genomblöt, sist i klassen (men med vissa imponerande delsträckstider) som jag bestämde mig att jag ville tillbaka till idrotten framför alla idrotter!

Så när hösten kom så lyckades jag springa de flesta av personalorienteringarna (som för övrigt också inleddes med ett horribelt väder och fruktansvärd bana) och till andra deltävlingen, när solen sken, temperaturen var varm och banan förlagd till kyrkbyn så lyckades jag också till slut få med mig Johan. Han sprang fel och hade sig, men han var fast!

Därefter har det blivit många orienteringsdiskussioner på hemmaplan, Johan har lusläst tävlingsregler, han har ställt frågor, han lånade min banläggningsbok (som dock är något inaktuell så presenttips till mig är att köpa en ny..) och han har läst varje nummer av Skogssport.

Innan säsongen tog slut så hann det också bli en "riktig" tävling nere i Enköping, där jag faktiskt slog några medtävlare och Johan lärde sig den hårda vägen det viktiga med att alltid kolla kontrolldefinitionerna.

Jag anmälde mig också tidigt till 5-dagars i Boden och Johan följde mitt exempel innan första anmälningsstoppet var slut. Här kommer vi då in på det stora målet för 2013 - att jag ska fullfölja alla etapperna utan att skada mig. Med tanke på mina senaste försök så är det en fullt rimlig ambition.

O-ringen står för övrigt med på Norrbottenskurirens lista över saker att hålla ett öga på under nästa år.

Det var också av den anledningen som vi skaffade gymkort i höstas och började träna. Träningen har vi också följt upp med att börja se över kosten - något som vi ska bli ännu bättre på framöver. Johan är väl inte helt entusiastisk vid den tanken men jag bygger inte muskler lika bra som han gör så jag behöver komplettera min träning bättre och i det här hushållet håller vi gemensam diet! Fast då jag inte frestas över huvudtaget av vare sig kaffe, kaviar eller marmelad så får Johan behålla dessa saker vilket genast gjorde det mer acceptabelt.

Men det här är ju då förstås inga nyårslöften då detta är saker som redan är igångsatta. För jag har tänkt på saken, det blir inga rena nyårslöften för min del. Jag har en del ambitioner utöver orienteringen och allmänt idrottande (som till exempel att slutligen snygga till den här bloggen!) men det mesta tänker jag hålla för mig själv.

Så ni får helt enkelt se vad som händer framöver, jag hoppas att ni vill följa med på min resa även under nästa år.

Gott Nytt År!

Inga kommentarer: