söndag 22 mars 2009

Dumma, dumma TV

Jag gillar fortfarande inte omläggningen till digital-TV, det är bara strul på strul på strul. Vi har ständiga problem med bilden, signalen är helt enkelt urkass och källan till bekymret verkar vara kabeln - som vi redan bytt en gång!

Så vad är det då? Jo, antagligen så är det att vi har så pass lång kabel som vi har, jag vet sedan tidigare att TV-signalen kan försämras av en lång kabel. Det här var inte något egentligt problem med analog TV, även bilden var lite sämre så funkade det i alla fall! Med digital TV så bara suger det fullständigt! Är bilden dålig så hackar det fullständigt, ser vi dessutom något vi spelat in eller med fördröjning (de där fiffiga funktionerna som följde med digital-TV) så bara hoppar den över dåliga bilder helt och hållet vilket gör det fullständigt omöjligt att se något.

Så vi bytte kabel igen, eller två kablar egentligen, de enda andra kablar som fanns hemma var för korta så jag fick skarva. Visst signalen blev lite bättre så det är väl byta kabel som gäller då. Men hur ska vi lösa problemet långsiktigt? Uttaget är i fel ände av vardagsrummet! Ska man ha kort kabel och TV:n där så krävs det radikal ommöblering och NEJ, det skulle inte bli bra!

Vad är alternativet? Man kan ha en kortare kabel om man skippar att dra den bakom bokhyllan som det är nu, felet med det blir förstås att kabeln går tvärs över rummet där man går. Kablar gör sig inte bra på såna ställen. Visserligen så har kabel legat liknande tidigare tidigare med matta över så det funkar ju. Mer eller mindre i alla fall.. Mattan som används är en av trasmattorna som jag fick av mamma för massa år sen och förutom att den inte passar rummet färgmässigt så blir det för halt! Kliver man det allra minsta snett så halkar man till.

Inte direkt idealiskt alltså. Men jag har en lösning, vi fixar en ny kabel av bättre längd (skarvning är inte bra), köper en snygg liten matta i rätt färg och viktigast av allt, köper ett sånt där halkunderlägg till mattan (jag vet inte vad det kallas men jag vet att det finns).

Så efter de sista tentorna är skrivna så blir det shopping igen (och Johan ska alltså återigen följa med, vi ska ju välja matta ihop!).

Inga kommentarer: