onsdag 4 mars 2009

Brandlarm

Jag vet, jag har inte uppdaterat så mycket på sistone. Det är mycket med skolan och har varit några duster fram och tillbaka med studievägledare, utbildningsadministratörer och examinatorer. Väl hemma igen på kvällen så är jag bara trött helt enkelt.

Men ibland händer det något utöver det vanliga. Jag och Magnus skulle arbeta med sista inlämningsuppgiften till mekanik II nu på eftermiddagen. Vi började föga spännande i biblioteket i det vanliga hörnet (jupps, jag har nuförtiden "mitt" bord i biblio) med att reda ut teorin och göra alla beräkningar för hand. Tar risken och säger det, det slutade med att vi löste uppgiften på det viset jag ville göra det så antingen så får vi retur för att vi har gjort fel eller så har jag faktiskt förstått något av mektvåan. Det sistnämnda skulle vara guld!!! Jag valde matematik av en väldigt specifik anledning, jag hade svårt att få ihop fysiktänket men det känns på sistone som om det faktiskt börjar lossna och jag till slut börjar få grepp om det.

Sedan vidare till jota (alltså datalabbet) för att lösa resten av uppgiften med maple samt få ut lite plottar. Grrrr.... maple gick bara marginellt bättre än sist. Men när vi sent om sider (vid det här laget hade Johan redan ringt och undrat när jag tänkte komma hem) började få ut lite resultat. Då börjar brandlarmet tjuta!!! Jag och Magnus är lika miljöskadade som alla andra av vår generation, vi är uppväxta med otaliga brandövningar och framför allt, ett par miljarder falsklarm! Så först väntar man några minuter, sannolikheten att det är ett falsklarm är gigantisk så alltså kommer någon stänga av det så snart som möjligt. Nu var vi visserligen redan på väg hemåt så vi fortsatte bara i sakta mak spara och stänga ner vår dator och packade ihop och gick ut. För att vid ytterdörren möta någon som tog det lika lugnt som oss, mitt i färd med att bylta på sig täckbyxor och undrade om vi sett något. Brandlarm eller ej, det här är Luleå på vintern, ser man inte någon rök så klär man på sig först och går ut sen.

När vi sedan passerade B-huset så mötte vi brandbilen (fortfarande inte sett minsta skymt av någon rök eller sett någon eld. Verkade rätt rimlig uttryckningstid faktiskt, jag antar att de körde direkt efter att larmet gick. Då absolut ingenting har dykt upp i någon av lokaltidningarna så antar jag att det var ett falsklarm. Vilket jag trodde hela tiden. Bäst så, annars kommer vi ju inte åt datalabbet imorgon för att göra klart uppgiften.

Inga kommentarer: