lördag 21 mars 2009

Stora krukväxtrokaden!

Igår skrev jag dubbeltentamen, inte något att rekommendera, det är drygt nog att skriva en tenta, två tentor på ett pass gör det inte lättare. Sedan har jag någon vansinnig ovana att attrahera extra svåra tentor, men men, med lite tur fick man några poäng i alla fall.

Att tentorna var skrivna och det är flera dagar till nästa omgång firades i alla fall med att shoppa krukväxter. Successivt under vintern har några stackare gett upp och jag har inte fyllt luckorna i dum tro att jag även detta år skulle få blomstercheckar i födelsedagspresent. Jag gillar inte snittblommor och diskussionen fördes förra året, nej, jag är inte förvånad att det glömdes bort, trist var det vilket som. I alla fall, medföljande den spräckliga, inte speciellt inspirerande tulpanbuketten så följde i alla fall en rabattkupong. Då den slutade gälla imorgon så lika så gott att slå till. Så jag fick med mig Johan på stan och hade killen i blomsteraffären gå runt och prata om olika krukväxter innan jag bestämde mig för vad jag ville ha. Johans enda uppdrag var att bära hem alla växterna - vilket han fixade galant. Han förärades också att ha en åsikt och nu kan jag stolt säga att en liten, liten kaktus i lägenheten är Johans alldeles egna val!

Väl hemma så roterades det lite, några av de befintliga växterna behövde byta kruka och jag prövar även viss omväxling. Det är inte helt trivialt att hitta vilket rum och vilket väderstreck respektive krukväxt trivs bäst i. Får se hur det nya funkar. Överlag har jag haft svårare att göra krukväxterna glada i lägenheten, i studentrummet trivdes de flesta suveränt men här är det några som bara inte riktigt hittat rätt. Det är lite trist med krukväxter man haft i många år men som inte längre vill. Som Chappen, ny kruka, ny jord, nytt läge, Chappen gillade inte att flytta till Luleå. Chappens polare som bodde med mig i studentrummet i alla år gillade inte heller den här lägenheten, den gav upp tidigt. Jag som generöst i flera år skänkte bort skott från mina High Chaparaller har nu inte längre någon livsduglig alls kvar. Jag vet inte riktigt hur skotten mår, mest för att jag inte riktigt vet var alla personer som fått av mig tagit vägen.

Det känns tomt, jag fick de där skotten för över 15 år sedan och har i många år vårdat och skött High Chaparaller, men tydligen är de inte livsdugliga i den här lägenheten.

Det ser lite fint ut i fönstrena nu i alla fall, med alla nya växter på plats och många av de gamla i nya krukor och ny fräsch jord.

Inga kommentarer: