torsdag 21 mars 2013

Sinnesro för 199 kronor!

Äkta makar har ibland ovanor som kan driva en till vansinne. En av Johans mindre attraktiva sidor är att han är så pass disträ som han är. Eller egentligen tror jag det snarare handlar om att han är överfokuserad, när något ska göras så ser han bara det och ingenting alls som kommer i hans väg. Det innebär att Johan ofta flyttar på saker utan att ens reflektera över det. För han avsåg ju inte att flytta på saker, han bara skulle ha det som låg bortanför.

På en punkt har det här pågått alldeles för länge, det handlar om Johan och hans bälte. Så länge vi har bott ihop har Johan bara haft ett enda skärp som han då sedan han fick jobbyxor i stort sett dagligen flyttar mellan sin jobbyxor och de vanliga byxorna han har här hemma eller när han går iväg på något vardagligt ärende. Sedan följer den sedvanliga paniken när Johan ska till jobbet och inte kan hitta sitt svarta skärp som sitter i ett par svarta byxor som ligger i någon klädhög bestående mestadels av svarta kläder. Då Johan inte fungerar lugnt och systematiskt så blir det att han ränner runt i lägenheten som en yr höna och rotar runt efter sitt bälte.

Till slut fick jag nog av detta fnattande och gjorde vad jag borde gjort för länge sedan - jag köpte Johan ett till skärp! Nu har han sitt gamla i jobbyxorna och det nya till vardags. Ibland måste man vara lite kapitalistisk för det är en så mycket smidigare lösning. Egentligen behövde han inte ett till skärp men det har blivit så mycket lugnare sedan det införskaffades.

Dock var det förstås inte helt enkelt att köpa ett nytt bälte, jag vet inte om ni minns våra bekymmer från i somras när vi skulle köpa byxor till Johan och den kvinnliga säljaren på Dressman tyckte att Johan behövde gå till MAX och äta upp sig för så smala är ju inte Norrländska män. Inte kunde vi hitta ett skärp på Dressman men så kom jag på att JC främst har kläder för unga människor och ynglingar är oftast eländigt spinkiga och mycket riktigt där hittade vi ett bälte som passade (fast när slutade man med det smarta systemet att ange skärp i centimetrar? Vad farao betyder M när det gäller bältesstorlek?).

Fast när jag bläddrade igenom de olika skärpen som hängde i stället så kände jag mig för en kort stund som morfar då min första tanke var: 

"-Ska det se ut så där nuförtiden?"

Inga kommentarer: