söndag 17 mars 2013

På biläventyr i Luleå..

Den här veckan blev omtumlande bilmässigt för vår del. I måndags när vi skulle iväg till Piteå så inträffade det som inte riktigt fick hända, bromsarna på bilen i det närmaste rasade ihop.. Vi hade alltså en bil som verkligen inte gick att köra. Efter att ha fått tag i en billig hyrbil så genomförde vi ändå ärendet och fick mödosamt med många missljud hem vårt stackars bilvrak.

Efter att Johan krånglat in den i garaget så blev den mest stående där. Han tog sig till jobbet först med spark (sedan fick kommunen gruspanik och förstörde allt sparkföre) och resten av veckan var apostlahästarna som gällde (fast han tog faktiskt bussen hem på morgnarna). På torsdagen fick han slutligen tid/ork att titta under bilen exakt hur illa eländet var och ja.. det var det. Med en månad kvar till en besiktning bilen aldrig kommer gå igenom och att det skulle krävas omfattande reparationer fick oss att fundera en extra gång.

Johan satte sig vid datorn och googlade och räknade lite på vad vi kunde ha råd med, han klurade och hade sig. Jag istället skrapade de två trisslotter som ersatt de förra trisslotterna och konstaterade att 180 kr i vinst är en bra bit bort till en ny bil. Samt då lagade min cykel så det skulle finnas åtminstone ett fungerande fordon i hushållet.

När fredag morgon kom var det svinkallt och typiskt cykelovänligt. Så jag tog bussen till träning och efteråt mötte Johan upp för att genomföra de nödvändigaste stadsärendena med mig. Men på hemvägen hade han en plan så vi promenerade från centrum ner till Bilkompaniet och där fanns tydligen bilen som Johan spanat på.

Jag granskade vidundret med mina kritiska ögon för att inte låta mig dras med i Johans entusiasm (han mer eller mindre knuffade in mig bakom ratten för att provsitta) och vi tog ut bilen på en provrunda.

Vad är det de säger, små beslut velar man över i all evighet och stora beslut fattar man snabbt?

Hur som, vi körde hem från bilhandlaren i vår sprillans nya begagnade SAAB.

Nu ska jag inom en månad göra mig av med ett okörbart åbäke på billigaste bästa vis.

Kvällen fortsatte sedan med att vi körde och köpte en bakluckematta till nya bilen (den beige inredningen verkligen skrek "jag kommer bli smutsig!!!") samt hämtade hem hyllsystemet till sovrummet som jag beställde för över en månad sedan men inte hört något av. Efter bilen kändes det som en billig affär.. Jag skickade också mms:et som Johan redan har nominerat i kategorin årets bästa (notera att vi bara befinner oss i mars månad) till Erik. Det löd väldigt enkelt: "Nöjd nu?" och så en bild på Johan och bilen. Brorsan ringde omedelbart upp och gratulerade och välkomnade oss till vuxenvärlden nu när vi för första gången köpt oss en bil. Han har länge tyckt att vi borde göra oss av med det gamla åbäket.
MMS-bilden!

Inga kommentarer: