söndag 10 mars 2013

Gubbfötter!

Alltså det här med ålder... som liten vill de allra flesta vara äldre (framför allt om man har storasyskon som får göra ALLT man själv inte får). I tonåren är det superviktigt att bli sedd som vuxen och få saker är så störande som när man ännu behandlas som ett barn. Jag vet, jag växte fysiskt ikapp och i det närmaste om min syster redan på högstadiet men blev fortsatt behandlad som liten i flera år till.

Och det är ju så olika med. Medierna gör ibland jämförelser med folk som är exakt lika gamla men utseendemässigt ser ut att vara bortåt 20 år från varandra i ålder. Jag fick tidigt något vuxet över mitt ansikte, detta ledde till att när jag började gå på Systembolaget så blev jag också bemött som vuxen, som om jag hörde hemma. Samtidigt som jag hade vänner som blev leggade för folköl på ICA en bra bit över 30 (det var innan de började med det där påfundet att legga alla).

Nu har jag märkt att många jämngamla med mig har börjat skaffa sig små rynkor här och var samtidigt som folk i allmänhet verkar ha svårt att placera mig åldersmässigt. Men jag har ju varit försiktig solen och försökt undvika tobak och nu kommer lönen för det. Sedan får man förstås tacka generna också för det finns ju de som har sina gråa hår..

Men även jag har börjat känna av ålderstecken och det är på fötterna! Jag håller på att få gubbfötter! Inte tantfötter utan såna där gubbfötter som morfar hade! Jag som slipar och smörjer och donar med mina fötter och har gjort så sedan jag var tonåring. Jag har gått på fotbehandlingar men det hjälper inte. Det är själva foten som förändrats, som om den börjat sjunka ihop. För så här det också, mina fötter åldras förstås asymmetriskt. Det är vänsterfoten som i mitt tycke ser för jävlig ut!

Samtidigt så har Johan börjat oja sig på allvar över sitt hår, häromdagen hittade jag honom i badrummet med en handspegel i en väldigt avancerad vinkel i ett desperat försök att på allvar studera hur illa det står till med hårtätheten. Mitt försök att vara omtänksam och prata om vikten av solskyddsfaktor på utsatta delar av kroppen fick ett MORR och en ond blick till svar.. Men det är mycket sol här uppe på sommaren och bara för att man springer orientering i skogen så är man inte automagiskt skyddad från solen!

Men det är väl nu det börjar.. vi blir gamla tillsammans..

Inga kommentarer: