fredag 4 mars 2011

Var behöver världen INTE fler ingenjörer?

Flyga Luleå-Stockholm är ju i sig inte något speciellt alls.. jag har gjort det massor av gånger och det är sällan något strular sig. Men det finns ju alltid undantag!

Idag var planet till att börja med lite sent iväg, inget konstigt i sig, planet upp var lite sent, så förseningen var oifrånkomlig. Sedan visade det sig att färden blev exceptionellt skumpig, faktiskt så pass att de slog på skylten om att knäppa bältena och uppmanade folk att gå och sätta.

Men fortfarande, inte så farligt egentligen ändå.

Men ack herre min ge vad sysslade de med på Arlanda?? Uppenbarligen så hade nödstoppet till väskbandet gått i baklås för bandet vägrade starta, under tiden landade fler och fler inrikesplan som alla ville mata ut sina väskor. Efter ca 40 minuter trixande med bandet så kommer då någon på att man kanske bara ska köra ut vagnarna med väskor i vänthallen istället så folk kan ta sina väskor.

Så man kör ut en vagn.. och parkerar den mitt framför porten så inga fler vagnar kommer ut.. Och ingen information om vilket plan det är som fått sina väskor utkörda. Nu börjar smarta människor bland de väntande (antagligen ingenjörerna) reagera och tar över situationen. Vagnarna matas ordentligt ut en efter en i vänthallen och tydliga utrop med vagnens ursprung följer med.

Slutligen, slutligen kommer den första vagnen med Luleå-bagaget och där ligger min väska! Det här var även en dag då jag var glad att jag inte reste med svart resväska. Nu såg jag ju min väska på en gång på vagnen. Summa summarum, det tog över en timma från det att planet landade tills jag hade väskan i handen och kunde åka från flygplatsen.

Tydligen saknar bagage-lastarna en handlingsplan för hur man ska agera när bandet inte fungerar, det enda direktiv de har är: "få igång bandet". Det var så uppenbart inte tillräckligt..

Inga kommentarer: