fredag 22 maj 2015

Barn i förskolan.

Nyligen skrevs det i lokaltidningen om att föräldrarna skickar barnen till förskolan fastän de är hemma. Detta efter att förskolelärare i Kiruna skickat ut brev till föräldrarna där de förtydligat när barnen ska vara i förskolan eller ej. Naturligtvis blossade en debatt upp efter det.

Men igår så läste jag följande insändare i morgontidningen om förskolans dag. Snacka om att kasta rakt i ansiktet på alla föräldrar som är det allra minsta osäkra om de är tillräckliga för sina barn eller ej att de gör allra bäst i att låta barnen gå i förskola för annars kommer de inte klara skolan lika bra. Man talar tydligt om läroplanen (vem vill då låta barnet stanna hemma och "missa viktiga aktiviteter"?

Inom loppet av några veckor har alltså dubbla budskap publicerats i lokaltidningen. Å ena sidan ska barnen inte vara i förskolan mer än minimitimmarna om inte föräldrarnas jobb kräver det men å andra sidan så ska barnen absolut gå i förskola för annars kommer de klara skolan sämre..

Jag själv gick hos dagmamma innan jag började lekis och sedan skola och jag lämnade också grundskolan med slutbetyg i det högsta skiktet som tog mig in på den fina innerstadsskolan för mina gymnsieår. Jag är övertygad om att jag och Johan kan ge Emma nog med förkunskaper på egen hand.

Att poängen med insändaren var att lyfta förskolan och visa hur viktig den är förstår jag absolut men som sagt, när man nyss har skrivit om att föräldrar absolut inte ska ha barnen där om de inte jobbar så blir det lite förvirrande. Om nu förskolan är så livsviktig så antar jag att vi snart kan vänta oss att institution blir obligatoriskt för våra små (som vissa partier som nu sitter med makt också flaggat för i omgångar) från tre års ålder.

Själv är jag fortsatt övertygad om att Johan och jag är det allra bästa för vår lilla tjej!

Inga kommentarer: