måndag 2 mars 2015

Mera skidorientering!

Alltså, jag visste ju att jag inte skulle ta några mer DM-plaketter, det finns bara så många tävlingar i rad som motståndet stämplar ut sig.. Men jag ser ändå gårdagens sprint (?) som en stor framgång. Intressant lång bana dock för att kallas för sprint, årets första medeldistans var kortare och ser man på segrartiderna så var det nog inte direkt sprintbanlängder..

Själv kom jag förstås sist! Men inte toksist.. sträcktiderna vittnar om att jag börjar ta in på mer erfarna åkare och så farligt långt efter näst sista åkare var jag inte. Dessutom gjorde jag fina personliga framsteg, för första gången klarade jag av att komma i hög fart från ett elljusspår och fortsätta rakt in på ett smalt spår i skogen utan att vare sig ramla eller kollidera med ett träd.

Jag ser ju hur de andra är bättre än jag och det gäller främst skidhanteringen. Jag är inte tillräckligt säker på de smala spåren bland träden. Men orienteringsmässigt och vägvalsmässigt har jag gjort stora framsteg. Tycker nog att på gårdagens bana var alla vägval utom ett riktigt bra. Sedan var det förstås lite klurigt att identifiera spåren på sina ställen då det varit mycket skoteråkare i farten och vädret som alltid försvårat bevarandet av spårsystemet. Jag är inte riktigt säker på exakt vad jag gjorde till tionde kontrollen men helt plötsligt befann jag mig rakt på den.

Mer skidåkning i benen så kan det här nog bli riktigt bra till nästa säsong!

Var avsevärt mjukare att ramla igår med.. fast nu stod jag visserligen på benen nästan hela banan så det var inte något problem i sig.

Missade dock prisutdelningen, lät som det hade varit lite rörigt med DM-plaketterna igen.. Dubbelkollade regelverket på kvällen, jag tycker de är glasklara sånär som på att man missat att förtydliga att det självklart bara är distriktets deltagare som ska räknas när man kollar om en klass har DM-status eller ej samt hur många plaketter som ska delas ut. Kanske borde man även tydliggöra reglerna för ungdomsklasserna med för som det nu är formulerat så motsäger sig kraven på två punkter. Det är synd att det ofta blir så rörigt när DM-plaketter ska delas ut för det minskar betydelsen av utmärkelsen. Framför allt i junior- och seniorklasserna så verkar det vara mycket godtycke som avgör huruvida silver och brons delas ut då alla tolkar reglerna olika (fast de ändå är så pass tydliga..).

Så klart vi tävlar i första hand för att det är roligt men när priser ska delas ut så måste ju samma regler tillämpas oavsett vem som är arrangör för just den tävlingen!

Inga kommentarer: