onsdag 6 november 2013

En liten nostalgitripp..

För elva år sedan bjöd ett åldersstiget Gjallarhornen in till RövSOF (Region ÖVriga Sverige StudentOrkesterFestival). Den där lilla spridda regionen som typ aldrig umgicks samlades därför i Sundsvall och umgicks och festade en helg i november. Från söder hade Lithe Blås tagit sig via Örebro och plockat upp lite Schwampar och från norr kom det Luhrar och Snösvängare.

Det var en riktigt lyckad helg och jag fick med mig mersmak hem så jag började omedelbart spåna och räkna på möjligheterna att arrangera en studentorkesterfestival i Luleå. Reaktionerna från Luhrarne var lite blandade, många hade grundinställningen att det var för långt norrut och därmed inte genomförbart. Men jag fick en grupp med mig, fick orkestern att rösta för och arbetet drog igång framåt våren. 

Först rekade jag förstås intresset för vår geografiskt spridda region att komma och hälsa på. Lithe Blås gick rakt på sak, det var för långt för dem att resa. Schwamparne tror jag inte ens svarade. Gjallarhornen hade bestämt sig för att lägga ner verksamhet, när den sista medlemmen som var student tog examen så tyckte de det kändes fel att kalla sig studentorkester.. Däremot ville några gärna lifta med vår buss ner till SOF2003. Det var dock inte möjligt, vi skulle ju samåka med våra nya bästisar Snösvänget och skickade verkligen full buss. Snösvänget däremot hade absolut inget emot att åka norrut över en helg för att spela och umgås.

Jag lät mig inte nedslås av att "bara" ha en gästande orkester, det här skulle ju bli av! I samma veva tog Luhrarnes grundare kontakt med dåvarande Luhr-direktör och ville ha jubileumsfest så trots att jubileumsåret egentligen redan var missat så fick jag ett jubileum på halsen med. Huvudansvaret för det stannade dock kvar hos direktören. Så nu skulle vi ha en kombinerad festival- och jubileumshelg och den behövde ett namn. För att spela an på traditionerna så blev det STORKRöv (STudentOReskterfestival Region ÖVriga Sverige) och på tygmärket var det mycket riktigt en storkröv!

Så helgen hade växt och det skulle verkligen bli av! Jag som utsett mig själv till ledare av festivalgruppen skötte just kommunikation med bland annat besökarna. Många, många mail blev det under hösten 2003 - mest från Snösvänget. Men så en dag poppade ett helt nytt mail upp i inboxen. Tydligen hade Geflabandet sett dagens ljus nere i Gävle och var nu redo att ge sig in i studentorkestervärlden. Så jag fick förfrågan om de också kunde komma vilket självklart gick bra. I slutändan så dök endast den saxofonspelande grundaren upp. Han gjorde några inhopp med både Luhrarne och Snösvänget under helgen och han hade kul. Där lades grunden till en mångårig festivalrelation. För det här var ju innan Facebook.. det fanns många personer som man verkligen endast pratade med när man var på festival och däremellan hade ingen kontakt med alls.

När så de flesta studentmusiker också började hänga på Facebook så blev det enklare att umgås och utveckla vänskapen även utanför festivalerna och där rullade det också vidare. Geflabandet och Luhrarne har alltid stått nära varandra.

Så vad var det då som egentligen var så speciellt med den där hösten 2003 då vi i snöiga november arrangerade ett kombinerat jubileum/festival i Luleå? Han som grundade Geflabandet och så gärna ville komma och hälsa på är ju ingen annan än min Johan. Den där helgen för 10 år så vitt vi vet första gången vi träffades. Med tanke på hur många gemensamma band vi har så kan våra vägar förstås ha korsats många gånger tidigare men där och då hälsade vi på varandra första gången. Där började den vänskap som slutade med att Johan flyttade till mig i Luleå.

Men det var en helt annan tid.. Vi var helt andra personer än vad vi är idag. Men vem vet vad som hade hänt om jag inte tjatat med mig Luhrarne att arrangera festival i Luleå för 10 år sedan?

Tack min härliga festivalgrupp! Någon som minns förresten exakt vilka vi var...?

Inga kommentarer: